BEDRIFTSTEKNOLOGI

Forbrukerombudet reagerer på bindingstid på ADSL

Teleselskapet NextGenTel vil binde ADSL-kundene til seg i minst seks måneder. Det er en praksis Forbrukerombudet sterkt misliker. Ombudet vil ikke at forbrukerne skal bli sittende fast hos én leverandør.

Sigvald Sveinbjørnsson
6. okt. 2000 - 16:55
NextGenTelADSL

Det vil si: Hvis du får installert et modem og linje fra selskapet, kan du ikke si opp tjenesten på ett år. Hvis du etter denne perioden ønsker å si opp avtalen, må du si ifra seks måneder før. Ellers må du betale...

Morten Ågnesdigitoday.noTelenor Telecom SolutionsTelenor Nett

Dette stemmer imidlertid ikke, skal en tro Telenor.


Bente ØverliForbrukerombudet


- Vi er motstandere av en bindingstid på seks måneder, og henstiller til at selskaper som forlanger dette forandrer vilkårene. Men jeg har ikke sett spesielt på denne saken, understreker Øverli.

- Det er nytt for oss at Forbrukerombudet mener dette, sier Morten Ågnes i NextGenTel.

- Men får vi sterke reaksjoner fra kunder, eller at vi ikke få kunder i det hele tatt, vil vi vurdere situasjonen. Jeg kan imidlertid ikke gå inn på hvilke konsekvenser dette vil få, sier Ågnes og legger til at selskapet "har fått en overveldene respons" på tilbudet om ADSL-tilknytning, både fra privatkunder og fra næringslivet.

- Vi har lagt vekt på å følge loven i alt vi gjør, og kommer seriøst til å se nærmere på dette. Vi er ikke interessert i å få et rykte på oss for å være useriøse, sier Ågnes som forteller at de kommer til å ta kontakt med Forbrukerombudet allerede på mandag.

Les mer om statusen på ADSL i Norge:
Forbrukerombudet reagerer på bindingstid på ADSL
Telenor klar med ADSL i høst
Her ligger Telenors ADSL-noder
ADSL kommer på mellom 4000 og 6000 kroner per år
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.