JUSS OG SAMFUNN

Forbrukerombudet vil stanse logotatovering

De nye mobil- og internettselskapene fornekter seg ikke når de skal bygge merkevare. Tatovering av Mobyson-mannen har vi hørt om. Nå arrangerer "fjortis-selskapet" Inzider en konkurranse der to stykker kan vinne en reise rundt jorda med selskapets logo tatovert på kroppen.

Therese Werenskiold
23. jan. 2001 - 01:00

Hvor vil du tatovere Inzider-logoen? På armen, ryggen rompa eller panna?
400 personer har, ifølge prosjektleder Esben Hansen, registrert seg på nettsidene til Inzider.com med ønske om å delta i konkurransen.

To av disse kan komme til å vinne en reise rundt jorda - med lommepenger fra Inzider og en tatovering med selskapets logo.

- Vi har fått masse positive tilbakemeldinger fra folk i vår målgruppe, sier Hansen til digitoday.no. Inziders målgruppe er ungdom mellom 16 og 22 år, men aldersgrensen for å delta på konkurransen er 18 år.

Hansen opplyser at det kun er to stykker som får tatovere firmalogoen på Inziders regning - og det er de samme som får reise rundt et halvt års tid.

- De får et minne for livet, slik reisen også vil bli. Vi ønsker å gi dem en opplevelse, og jeg tror de vil synes det er hyggelig med logoen i ettertid, sier han.

Dagsavisen skriver mandag at forbrukerombud Bjørn Erik Thon ønsker å stanse tatovering av firmalogoer, som han frykter kan bli en ny trend blant selskaper som vil skille seg ut i markedsføringen mot ungdomm.

Thon uttalte seg i forbindelse med mobilselskapet Mobysons logotatoveringsmarkedsføringsstunt før jul.

digitoday.no har ikke latt Mobysons tatoverings-oppfordring forbigå i stillhet: 40.000 Mobyson-føflekker helt gratis
Klar for å tatovere en mobil-logo i panna? Mobyson betaler

Hansen mener Inzider-konkurransen ikke kan sammenlignes med Mobysons tatoverings-tilbud, og legger til at de dessuten var først ute med tatoverings-idéen.

- Vi har hatt konkurransen gående siden 18. desember, sier han.

Nå vil imidlertid Forbrukerombudet stanse konkurransen.

Bjørn Erik Thon sier til digitoday.no at Inzider-saken er et enda klarere brudd på markedsføringsloven.

- Her får man være med i trekningen av en reise, man fester "loddseddelen" på kroppen og blir aldri kvitt den. Dette strider mot alminnelige samfunnsnormer, mener Thon.

Forbrukerombudet har bedt om at konkurransen blir stanset og fjernet fra Inziders hjemmeside. Selskapet har fått frist til fredag 26. januar.

Hansen forteller at Inzider naturligvis tar denne henvendelsen på alvor og til etterretning, og at selskapet ikke har tenkt å gjøre noe ulovlig men vil rette seg etter ombudets krav.

Thon mener å se en trend, med Mobysons og Inziders jippoer såpass tett etter hverandre, og synes det er viktig å ta tak i problemstillingen nå.

- Vi kan forby logotatoveringer, sier Thon og legger til at han helst vil ta det gjennom Markedsrådet først.

- Vi har bedt Inzider om at de ikke gjør dette igjen samt at de må fjerne den pågående konkurransen. Jeg regner med at det løser seg uten at vi trenger å innføre noe forbud, sier Thon til digitoday.no.

Inzider.com har siden 18. desember hatt over 2,3 millioner sidevisninger, og suksessen skyldes ifølge Hansen at de skriver for ungdom på ungdommens egne premisser. Hansen vil ikke svare på hvem som eier selskapet.

- Dersom det er store og kjente investorer vil vi ikke fronte disse nå, avslutter Hansen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.