Facebook lover å gjøre brukervilkårene tydeligere, men det hjelper lite så lenge de ikke endrer måten de driver på, mener Forbrukerrådets fung. fagdirektør Gro Mette Moen.
Facebook lover å gjøre brukervilkårene tydeligere, men det hjelper lite så lenge de ikke endrer måten de driver på, mener Forbrukerrådets fung. fagdirektør Gro Mette Moen. (Foto: Pressefoto/John Trygve Tollefsen)

Forbrukerrådet mener klarere Facebook-vilkår er ikke nok

Forbrukerrådet er ikke imponert over at Facebooks brukervilkår blir lettere å lese, så lenge forretningsdriften ikke endres.

Facebook er blitt enig med EU-kommisjonen om å gjøre brukervilkårene sine tydeligere. Det er en absolutt forbedring, mener Forbrukerrådet, men er likevel lite imponert.

– Det er underlig at EU-kommisjonen er så begeistret for lovnader om tydeligere brukervilkår, så lenge selskapet vil drive butikk som tidligere. Dette løser ikke utfordringene knyttet til utnytting av personopplysninger, selskapets dominerende stilling og utfordringene med europeisk personlovgivning, skriver fagdirektør Gro Mette Moen i en epost til NTB.

Hun mener selskapet må ta forbruker- og personvern alvorlig om de skal gjøre seg fortjent til brukernes tillit.

– Da kan de ikke nøye seg med kosmetiske endringer. (©NTB)

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)
Til toppen