Kunstig intelligens

Forbrukertilsynet vil endre loven for bruk av kunstig intelligens

Forbrukertilsynet har gjennomført en utredning om bruken av kunstig intelligens i reklame. Konklusjonen gjør at de ber om en lovendring.

– På samme måte som at retusjerte personer i reklame kan føre til kroppspress, mener Forbrukertilsynet at KI-genererte personer også kan føre til et slikt press, sier underdirektør Nina Elise Dietzel i Forbrukertilsynet.
– På samme måte som at retusjerte personer i reklame kan føre til kroppspress, mener Forbrukertilsynet at KI-genererte personer også kan føre til et slikt press, sier underdirektør Nina Elise Dietzel i Forbrukertilsynet. Foto: Forbrukertilsynet
4. jan. 2024 - 13:29

Spørsmålet var hvorvidt reklame generert av KI må merkes som retusjert i likhet med retusjerte personer.

Forbrukertilsynet har funnet at markedsføringslovens paragraf to ikke gjelder nøktern bruk av KI, og de ber nå om en lovendring.

– På samme måte som at retusjerte personer i reklame kan føre til kroppspress, mener Forbrukertilsynet at KI-genererte personer også kan føre til et slikt press, sier underdirektør Nina Elise Dietzel til Kampanje.

Dietzel forteller at Barne- og familiedepartementet, som er det ansvarlige departementet for markedsføringsloven, vil orienteres om tilsynets konklusjon.

Hun understreker likevel overfor Kampanje at Forbrukertilsynet har mulighet til å slå ned på reklame som kan føre til kroppspress etter andre lovbestemmelser.

Mange mennesker kommer seg ikke av gårde på grunn av angrepet på flere flyplasser. Bildet er fra Berlin Brandenburg Airport i Schönefeld, Tyskland, i 2024, da det også var IT-problemer.
Les også:

Cyberangrep fører til forsinkelser på europeiske flyplasser

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.