Gammel bussulykke ble ny på nettet

Dagbladet: på nettet ble offer for egen teknikk og sendte ut en viktig Ekstra-melding med e-post til over 7.000 mottakere. Problemet var bare at bussulykken i Troms var nesten én måned gammel.

- Dette er ganske flaut og skal selvfølgelig ikke skje. Vi har sendt ut en beklagelse i etterkant, sier nyhetssjef i Dagbladet: på nettet til digi.no.

I beklagelsen skriver Dagbladet følgende: "På grunn av en teknisk feil ble en gammel nyhetsoppdatering sendt ut fra vår server. Vi beklager det inntrufne på det sterkeste og presiserer at e-posten du har mottatt ikke er fra i dag. Vi kommer tilbake med en ny og oppdatert e-post senere på ettermiddagen".

Denne meldingen kom nesten halvannen time etter at den første "nyheten" nådde mange mottakere.

Det var rutebuss-ulykken i Troms som inneholdt flere dødsfall som ble offer for omstendighetene.

- Jeg vet ikke hva som er skjedd. Vi har ikke klart å kartlegge det noe nærmere enn at teknikken på en eller annen måte har sviktet oss. Vi gjorde noen endringer i systemet tirsdag morgen, men mer kan jeg ikke si, sier Johansen.

Dagbladet sender daglig ut et gratis nyhetsbrev per e-post til de nettbrukerne som måtte ønske det.

Den opprinnelige e-post utsendelsen ankom Dagblad-abonnentene (drøyt 7.000 e-postmottakere i antallet sist digi.no sjekket i januar 2000) rundt klokken 13:00 med kun én nyhet: det var med den dramatiske tittelen "EKSTRA: Buss tatt av ras - omkomne funnet".

Rundt 14:30 var nyheten dementert hos de fleste av Dagbladets e-post-abonnenter.

Til toppen