Går til angrep mot Photoshop-redigering

Sv vil endre markedsføring­sloven for å stoppe manipulerte reklamebilder.

Pupper forstørres, sideflesk fjernes og kviser retusjeres i reklamens verden. Nå krever SV merking av de manipulerte bildene.

Nestleder Audun Lysbakken slår fast at markedsføringsloven skal gjennomgås for å se hvordan det kan bli mulig å stoppe reklame som åpenbart bidrar til kroppspress.

Han vil også ha et generelt forbud mot markedsføring av kosmetisk kirurgi og slankemidler.

- Politikerne kan jo ikke styre TV-stasjonenes program, men det er fullt mulig å lage regler for bruk av reklame. Jeg tror at reklamens makt er stor når det gjelder å skape et usunt kroppspress, sier Lysbakken til Bergens Tidende.

Ifølge cand.polit. i psykologi Ruth Velsvik er 51 prosent av alle 15 år gamle jenter og 20 prosent av jevnaldrende gutter misfornøyde med kroppen sin. Hele 80 prosent av jentene er opptatt av slanking, mens mellom 10 og 20 prosent har spiseproblemer.

Hun støtter SVs forslag:

- Det idealiserte og fullstendig usanne og falske bildet som TV og ukeblader skaper, er en av flere årsaker til at stadig flere unge får problemer med kroppen sin og lider av lav selvtillit som kan resultere i livsfarlig slanking og bruk av helsefarlige preparater, sier Velsvik. (©NTB)

Til toppen