RESULTATERFINANS

Google angriper TV-bransjens inntekter

Google tar et nytt skritt i krigen om annonser på nettet med et system for video-annonser.

23. mai 2006 - 08:30

Google har blitt svært rike på å selge søkeannonser, tekstlenker som dukker opp rundt søkeresultatene Google serverer.

Nå tar Google et nytt skritt inn i den tradisjonelle annonsemarkedet og utfordrer TV-bransjen.

Google søkeannonser er svært populære fordi annonsører kan treffe kunder som leter etter akkurat deres typer produkter. Men få søker på såpe, kaffe eller andre mer vanlige forbruksvarer. Og det er disse merkevare-annonsørene Google nå skal gå etter.

Google skal nå åpne et nytt system som servere videoannonser når man klikker på en lenke. Kunder som klikker på lenker vil få avspilt en video i stedet for å bli sendt videre til en annen nettside. Video-annonsene skal i første omgang ikke dukke opp sammen med Googles søkeresultater, bare på andre nettsteder som har Google annonse-lenker.

Dette systemet for annonseplass gjør at forskjellige typer nettsteder lager plass til annonser fra Google og deler inntektene med Google.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra