Google forsøker å kapre selskap fra Microsoft

Hvem har dypest lommebok? IT-bransjens to rikteste selskaper slåss nå om annonse-selskapet Doubleclick.

Kampen om det sterkt voksende og allerede veldig verdifulle annonsemarkedet på nett girer seg opp enda et hakk. Og igjen er det IT-bransjens to rikeste selskaper, Google og Microsoft, som slåss om hvem som skal sikre seg en ny bit av markedet.

Kampen står om Doubleclick, en av de største nettannonse-selskapene. Slike selskaper står for selve utplasseringen på nettsider. Når en nettside vises, kommer innholdet fra side-eieren og annonsene fra serverne til selskaper som Doubleclick.

Microsoft sliter i motbakke mot Google, som har sikret seg et stort forsprang med et ekstremt raskt voksende salg av søkeannonser. Microsoft ville derfor kjøpe Doubleclick og så ut til å være i nesten i mål, men som vanlig kastet Google seg rundt.

Om Google bare vil presse opp prisen Microsoft må betale eller faktisk er interessert er uklart, men oppkjøpet viser hvordan Internett-bransjen nå ofte er blitt en kamp om størrelse og lommebok. Og da vinner Google hvis de vil - selskapet har en markedsverdi på 893 milliarder kroner om dagen.

Prislappen på Doubleclick har føket i være og Google bud ligger nå på rundt 2 milliarder dollar, 13 milliarder kroner, skriver Wall Street Journal.

Googles betalingsevne understrekes av at Time Warner og Yahoo også har vært med, men trolig er ute av kampen. De er begge store kunder av Doubleclick.

Til toppen