Kontinuerlig rulling

Google innfører «kontinuerlig» scrolling

En side med søkeresultater er alt du trenger, ifølge søkemotoren.

Google er i ferd med å forenkle mobilsøket.
Google er i ferd med å forenkle mobilsøket. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

En side med søkeresultater er alt du trenger, ifølge søkemotoren.

Google gjør om på søkeresultatene for mobiltelefoner ved å innføre en teknikk kalt «kontinuerlig scrolling» nederst på sidene.

Det innebærer at når du har rullet til bunns, så vil du ikke lenger få en lenkerad til de neste treffsidene. I stedet vil nye treff lastes inn automatisk.

Uendelig scrolling er det ikke, poengterer Google, som oppgir at dette skal gi opptil fire sider med søkeresultater sømløst. Deretter vil det som før være mulig å klikke for å be om mer.

Hensikten er altså ikke å scrolle ørkesløst som i Facebook-feeden din, men du vil likevel neppe gå tom for innhold med det første.

Endringen er ment å gi en mer «sømløs og intuitiv» brukeropplevelse, opplyser produktsjef Niru Anand i et blogginnlegg.

Innføringen skjer gradvis og først for amerikanske brukere, men dette vil nok finne vei også til våre breddegrader på sikt. Det hele bygger videre på tankegodset bak Googles redesign av mobilsøk fra tidligere i år.

Ikke for alle

Kontinuerlig eller uendelig scrolling er ikke like godt egnet i alle situasjoner. Det er en kontroversiell teknikk med en rekke fallgruver, advarer webanalyseselskapet Nielsen Norman i en rapport.

Det som tilsynelatende kan minne om en elegant erstatning for sidenummerering eller såkalt paginering, ofte inspirert fra hvordan sosiale medier gjør det, er i praksis slettes ikke svaret for websider flest, ifølge rapporten.

Den peker særlig på problemer ved slik teknikk på desktop, samt for besøkende som ønsker å oppnå målrettede aktiviteter, herunder å kunne gå tilbake eller å finne spesifikk informasjon raskt. Automatisk lasting av innhold ødelegger også for rullefeltet i nettleseren, eller scrollbaren, som er ment å angi hvor mye mer det er igjen av siden du leser.

Goooooooooogle som på 90-tallet

Google har ikke kunngjort planer om å gjøre noe slikt med søkemotorens desktop-utgave. Den har alltid fra etableringen i 1998 brukt paginering nederst, inkludert en «Goooooooooogle»-logo utstyrt med det som skal forestille 10 nuller.

Sistnevnte er et slags spill på opphavet til Google-navnet. Google er kalt opp etter et spesielt tall med hundre nuller, en såkalt googol. Fantasitallet ble imidlertid feilstavet da det ble foreslått som søkemotorens navn i hine hårde dager. Gründerne Sergey Brin og Larry Page ble raskt gjort oppmerksom på feilen, men valgte likevel å forsette å bruke denne skrivemåten.

Les også

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)
Til toppen