Direktør for Google TV Ads presenterte selskapets annonseløsning for TV-mediet på Gulltaggens konferanse torsdag.

Google rykker inn i TV-markedet

- Vi vet om du skifter kanal mens du ser en annonse, sa Googles Michael Steib til norske medieeksperter.

Google tjener gode penger på å levere annonser tilpasset søk i den populære søkemotoren. Nå ønsker søkegiganten å utvide plattformen til også å gjelde TV-mediet.

Selskapets nye produkt heter Google TV Ads, et avansert digitalt system for kjøp, måling og ikke minst leveranse av effektiv TV-annonsering.

Direktør for TV-annonser i Google, Michael Steib, presenterte nyvinningen på Gulltaggens tiårs jubileumskonferanse i Oslo Spektrum i går.

- TV er faktisk et blomstrende medie. Folk ser mer TV en noensinne i Statene, men for de som driver med markedsføring blir det likevel stadig vanskeligere å treffe en målgruppe, sa Michael Steib, som hjemme i Manhattan har over 300 kanaler å velge mellom.

- Vi vet om du skifter kanal mens du ser en annonse - Vi vet om du skifter kanal mens du ser en annonse. Det rapporterer vi tilbake til annonsørene dagen etter. Google sitter på data om hvor mye tid folk ser på annonsene. Nå tar vi imot data fra flere set-top bokser enn noe annet selskap i verden.

Det er digitale tv-mottakere, også kalt set-top bokser, som gjør det mulig for Google å måle hvem som ser på hva, hvem som zapper og når. Dermed kan Google vite hva du til en hver til ser på. Selv om selskapet ikke går ut med eksakte tall, innrømmer de at de nå mottar data fra flere millioner brukere.

Annonseløsningen for TV er bygget opp etter samme lest som deres berømte annonsetjeneste, Adwords. For å få vist din reklame er du nødt til å by på reklameplass, og høyeste bud vinner.

- Systemet genererer mye mer data enn annonserer noensinne har fått. Nå får man vite om en annonse fungerer eller ikke, forklarte Google-direktøren.

Mange har tidligere kritisert Google for å vite altfor mye om hver og enkelt av oss. Hva skjer når selskapet kan legge til ytterligere data for hva vi ser av tv-programmer mange timer i døgnet?

- Det er regler for dette også i Statene. Det vi får overført av data fra Dish Network er anonymiserte data. Vi tar personvern veldig alvorlig, forsikrer Steib.

Produktet er så langt kun tilgjengelig i USA, men Google er et globalt selskap med kontorer i mer enn femti land.

Tilfeldigvis sitter Googles norske sjef, Jan Grønbech, ved siden av digi.no under presentasjonen. Vi kan ikke unngå å spørre:

- Når får vi dette i Norge?

- Det får du spørre TV2 om, svarer Grønbech.

Jan Grønbech (t.v) og Michael Steib

Til toppen