Google utfordrer Gule Sider

Google er på vei inn i Europa med lokale tjenester og vil bli en konkurrent til Gule Sider.

Selskaper som Findexa og Eniro jobber for tiden på spreng for å være klare når Google kommer skikkelig i gang i Norden.

På et møte med digi.no forklarte Informasjonssjef Gurli Høeg Ulverud at Eniros største fordeler fremfor Google var lokal tilstedeværelse og langt bedre treff på lokale nyttesøk, for eksempel søk på butikker i en spesiell by.

Nå kan Google være i ferd med å ta grep på begge disse områdene. De er i ferd med å etablere seg i lokalt Norden, og har nå bekreftet at de begynner med lokalinformasjon.

Første land ut med denne tjenesten er Storbritannia. Dette bekrefter sjefen for Google i Tyskland, Sveits og Østerrike, Holger Meyer, melder The Register.

Den såkalte "Google lokal"-tjenesten skal komme opp i et eget vindu når folk søker. Søket baseres på søkerens postnummer eller nærmeste by, og rangeringen av treffene skal ta hensyn til hvor geografisk nær de ligger. Et liknende system er allerede i funksjon for Googles annonsesystem i Norge, men det er ikke klart når generelt lokalsøk eventuelt kommer i gang her til lands.

I Tyskland har Google slått seg sammen med Gule sider (Die Gelben Seiten), men i Norge svarte Findexa, som eier Gule Sider, nei på et slikt tilbud. Her er de konkurrenter.

Nyttesøk er sterkt voksende, både blant brukere og annonsører, så dette er et svært attraktivt marked. Eniro, som eier Eniro.no og Kvasir.no, økte for eksempel omsetningen med 53 prosent i Norge i fjor, til 179 millioner svenske kroner.

Spørsmålet for Google er om det holder å bare etablere et lite kontor i Norden. Avstanden til kundene blir mindre, men konkurrentene Findexa og Eniro har svært mange selgere som jobber med å bygge opp de lokale katalogene. Det er tvilsomt om Google vil bruke like mye ressurser på dette.

Konkurrentenes kampvilligheten demonstreres også av noe som nærmest må regnes som et pek fra Eniros side mot Google. I forklaringen på sitt lokale annonseprogram for Norge bruker nemlig Google søk etter "Oslo blomsterhandler" som eksempel. Hvis man prøver dette søket presenterer Googles eget annonsesystem en tekst som sier "Finn blomseter – På eniro.no finner du det du søker".

Det er tydelig at konkurrentene følger nøye med på hva Google foretar seg.

Til toppen