Internett uten abonnementsavift, som altså bare koster det teleselskapet skal ha for å etablere aksess med Internett, har gått som en farsott over Europa det siste året. Mest kjent er kanskje britiske Freeserve, som med sin tjeneste klarte å skaffe seg 1 million kunder i Storbritannia på få månederer i fjor høst. Det var først da konkurrentene våknet for å matche selskapets tilbud.
Les mer om billigere Internett:
Gratis Internett! Prisen for "gratisnett" i fritt fall fra 43 til 5 øre på 58 dager
En million i Storbritannia er folketallet tatt i betrakting sammenlignet med Norge et sted mellom 60.000 og 70.000. Nå er nykommeren Sense Communication i ferd med å nå dette målet, etter at selskapet har klart å gi bort 50.000 Internettpakker, i hovedsak gjennom Elkjøp-kjeden.
- Etterspørselen etter Sense Wave har siden lanseringen vært meget stor, og vi har til tider ikke klart å dekke den store pågangen, sier administrerende direktør i Sense Communications, Nadir Nalbant. Han lover nå nye tjenester som igjen vil skape nye bølger i markedet, og løfter litt på sløret allerede med å uttale målsetningen om at selskapet skal bli den tredje mobiloperatøren i Norge, i konkurranse med Telenor og NetCom.
De andre aktørene som gir bort Internett i Norge er Telenor, Tele 2 Norge, Telia Norge, Dagbladet/Powertech, X-stream/Domino, TV2, NetCom GSM og CyberCity mens Teletopia og Gratistelefonen har antydet at de vil lansere produkter i løpet av høsten.