Axel Ramfjord og Erik Buene i Idium.
Axel Ramfjord og Erik Buene i Idium. (Bilde: Kurt Lekanger, digi.no)
EKSTRA

CMS

Nytt verktøy skal gjøre det enkelt for småbedrifter å redigere nettsider rett fra mobilen

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

 OSLO (digi.no): Det norske selskapet Idium er en veteran innenfor publiseringsverktøy for nettsider (CMS-systemer), og har siden oppstarten i 1999 utvidet virksomheten til også å kalle seg et mediebyrå.

Nå lanserer selskapet en helt ny løsning som ifølge dem selv er ett av de første publiseringssystemene som er virkelig «mobile first» – og hvor det er lagt opp til at man gjør det meste av redigeringen direkte fra mobiltelefonen i stedet for en pc.

Idium, som har 90 ansatte (hvorav 20 utviklere) kan vise til en historie som gasellebedrift i sju år på rad. De hadde riktignok et par år med underskudd i 2013 og 2014, før de de siste årene igjen har kunnet vise til gode overskudd. 

– Vi ser ut til å gjøre det historisk bra i år og ligger langt foran budsjett, sier markedsdirektør i Idium, Axel Ramfjord. Han er svært optimistisk for fremtiden, og mener den nye publiseringsløsningen Editap vil bidra «som bensin på bålet» til fremtidige resultater for selskapet. 

Internasjonal satsning i 2018

Tidligere har publiseringsløsningene fra Idium også båret Idium-navnet, men nå som de har blitt et mediebyrå har de i stedet valgt et eget navn på den nye løsningen. Årsaken er at de ser for seg at Editap skal være et produkt som kan selges også utenfor selskapets mediebyråsatsning. I første omgang har Editap blitt lansert på det norske markedet i september 2017, men Idium har ambisjoner om å ta markedsandeler også internasjonalt med produktet. 

– Vi tror at Editap har et internasjonalt potensial og har som målsetning å lansere i en rekke markeder utenfor Norge i løpet av 2018, sier Ramfjord til digi.no. Han legger til at det nok er litt spesielt at et mediebyrå også driver produktutvikling.

De største konkurrentene til Editap er selskaper som Wix, Squarespace og Weebly. Men Editap ønsker å tilby et produkt som er mer spisset mot SMB-bedriftene enn det disse konkurrentene er.

– Og så er det ingen av disse som har tatt mobilredigerings-posisjonen. De fleste publiseringsløsninger løser det slik at selv om man har noe som ligner på direkte redigering på desktop-nettsidene, så bruker man en mer abstrakt app på mobil. Vi prøver å gjøre sidene mer direkte redigerbare på mobil, sier Erik Buene, teknisk sjef i Idium.

Løsningen er også nettleserbasert og ikke app-basert når man skal redigere på mobil – noe Ramfjord mener er ganske unikt. 

– Vi ser at mer og mer av trafikken går over på touchbaserte enheter, som mobiltelefoner og nettbrett. Vi gjør mer og mer på denne typen enheter, også redigering – og spesielt blant småbedrifter, sier Buene.

Skal kunne brukes av alle ansatte

Målgruppen for produktet er bedrifter som har mellom 1 og 10 ansatte, for eksempel håndverkerbedrifter. Det skal være enkelt for for eksempel en håndverker å legge ut bilder og tekst, uten å måtte være avhengig av å ha egne ansatte som driver med web-publisering – eller å måtte vente til man kommer tilbake til pc-en på kontoret. 

Slik ser brukergrensesnittet ut når man redigerer fra mobil.
Slik ser brukergrensesnittet ut når man redigerer fra mobil. Illustrasjon: Editap

Buene forklarer at Editap er nettleserbasert og at det derfor  selvfølgelig også er mulig å publisere fra en pc – men at man har fokusert på å gjøre det så enkelt som mulig å publisere og redigere fra mobiltelefonen.

Som mange moderne nettsider med responsiv design er produktet bygget opp rundt horisontale striper. Når man skal opprette en nettside legger man til nye striper, så velger man hvordan de ulike stripene skal se ut og hva de skal inneholde – basert på et sett med ferdige maler som man kan ta utgangspunkt i. Stripene kan redigeres og flyttes opp eller ned på siden. 

– Siden vi har rundt 4000 norske SMB-kunder får vi mye unik innsikt i brukeratferd, og vet hva som fungerer. Vi har brukt mye tid på å finne ut av det, og på å lage et verktøy som er enkelt for dem som faktisk bruker det – og ikke nødvendigvis er en webmaster. 

Navnet Editap spiller på at det skal være enkelt å redigere, man «tap-er» på det man vil redigere, og man jobber direkte på nettsiden – og ikke i et abstrakt system hvor man må gjette seg til hvordan ting vil se ut når det er publisert.

– Foreløpig er det ikke så mange som redigerer på mobil, så vi er nok tidlig ute - og kanskje litt forut for vår tid. Men det vi tror er at vi nå har posisjonert oss, for det er den veien det går, sier Ramfjord. Det er også enklere å skalere fra mobil til desktop, enn andre veien, legger han til.

Foreløpig har selskapet fått inn rundt 120 kunder på løsningen siden den ble lansert i september. 

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen