OPERATIVSYSTEMER OG PROGRAMVARE

Her er alternativene til Google Analytics

Det mest brukte webanalyseverktøyet er kanskje ikke lovlig å bruke. Digi.no har sett nærmere på noen få av mange alternativer.

Det kryr av alternative verktøy for webanalyse, både behov og verdier må med i vurderingen.
Det kryr av alternative verktøy for webanalyse, både behov og verdier må med i vurderingen. Illustrasjonsfoto: Colourbox
Dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg. Abonnere for å få full tilgang til alt innhold.

Alvoret begynte å synke inn i januar. Google Analytics, som trolig brukes av over 90 prosent av norske nettsteder, er antagelig ikke lovlig å bruke.

To europeiske vedtak fant bruken i strid med GDPR. Siden de ulike europeiske datatilsynene samarbeider om regelverks-tolkningen, var det ventet flere vedtak med samme utfall, og allerede 10. februar kom det franske datatilsynet, CNIL, til samme konklusjon.

Datatilsynet anbefaler derfor norske virksomheter å se etter alternativer.

Og de finnes. Selv om Googles produkt både er gratis, svært innholdsrikt og godt etablert, har det de siste årene kommet flere utfordrere på banen.

I påvente av at EU-parlamentet skal lande diskusjonen om å forby målrettet reklame på nett, kan det være et godt tidspunkt å vurdere om brukerne dine har fått nok cookies. Eller om du er en av dem som vil sitte stille i båten.

Digi.no har sett nærmere på 0-alternativet, Datatilsynets egenutviklede løsning, og fire europeiske konkurrenter til Google Analytics.

0-alternativet

Frykten for at amerikanske myndigheter skal kreve innsyn i europeiske data er fullstendig ubegrunnet, mener Googles juridiske direktør Kent Walker.

– Vi har tilbudt Analytics-relaterte tjenester til globale virksomheter i mer enn 15 år, i all den tid har vi aldri mottatt den typen etterspørsel. Vi regner ikke med å motta det fordi et slikt krav neppe vil falle innenfor den relevante lovens snevre virkeområde, skriver han i et blogginnlegg.

Google melder ingen snarlig endringer for å tilpasse verktøyet til europeiske lov, men håper på en snarlig politisk løsning på floken. Skal det skje må EU og USA få på plass særavtaler som beskytter europeiske data mot USAs egne overvåkingsmyndigheter.

For personverntiltakene Google tilbyr er nok, mener Google selv.

– Google Analytics hjelper mange organisasjoner å forstå hvor godt sidene og appene dere fungerer for besøkende, men ikke ved å identifisere individer eller spore dem på tvers av nettet, skriver Sondre Ronander, kommunikasjonssjef i Google Norge på e-post til Digi.no.

Kundene får mange verktøy som hjelper dem å overholde reglene, skriver Google i en blogg. Ronander utdyper:

– Det er disse organisasjonene, ikke Google, som kontroller hva slags data som blir samlet inn med disse verktøyene, og hvordan de brukes. Google bidrar ved å tilby en rekke sikkerhetsforanstaltninger, kontroller, og ressurser for å sikre lovlig overholdelse.

Han understreker også at Google ikke bygger annonseprofiler fra sensitive data, som data om helse, legning, religion eller etnisitet.

– Vi tillater aldri å bruke sensitiv informasjon til annonser – det er simpelthen helt uaktuelt, skriver Ronander.

Det er likevel du som bruker analyseverktøyet på ditt nettsted, og ikke Google, som har ansvar for at verktøyet ikke bryter noen av GDPR-reglene.

Vil du være helt på den trygge siden, kan du gjøre som Datatilsynet og utvikle noe selv.

Les også

Datatilsynets minimalistiske valg

I 2020 ba Datatilsynet Novacare, som forvalter nettstedet datatilsynet.no, om hjelp til å finne egnet webanalyseverktøy.

– Datatilsynet utfordret oss på hvordan de kunne være helt sikre på å ikke gå utenfor regelverket. Ikke lagre persondata, ikke sende data ut av EU og ikke bruke cookies uten samtykke, sier Martin Smestad Hansen, salgssjef og seniorrådgiver i Novacare til Digi.no.

Etter å ha vurdert ulike hyllevare-produkter, ble løsningen å utvikle nytt.

Etter å først ha utviklet en versjon helt uten bruk av informasjonskapsler, landet de på en løsningen som bruker én cookie, den publiseringsløsningen uansett setter, en såkalt session-cookie.

– Vi er nødt til å ha en form for identifikasjon, slik at vi kan vite om det er én bruker som står for all trafikken til en side, eller mange, forklarer Hansen.

Cookien forsvinner når man lukker nettleseren, og lagrer ikke persondata, og det er godt nok for Datatilsynet. Sammen med et bibliotek for visualisering av grafer, gir verktøyet god nok støtte for de som forvalter nettsidene hos Datatilsynet.

– Med denne løsningen henter vi akkurat det vi trenger i vår hverdag for å gjøre jobben vår, og ikke mer, sier nettredaktør i Datatilsynet Guro Skåltveit i et blogginnlegg om løsningen.

Dataminimering er et viktig prinsipp i GDPR, og den minimale datainnsamlingen gjør også at løsningen er enklere å bruke, mener Hansen.

– Jo flere funksjoner jo mer kompleks blir en løsning, sier Hansen.

Nå jobber selskapet med å finne ut hvordan andre kan få ta i bruk løsningen. Den eies av Datatilsynet og er ikke tilgjengelig som åpen kildekode. Men det er fullt mulig for andre å lage noe tilsvarende, mener Hansen.

– Dette er ikke rocket science – det er cookie science, sier han.

Løsningen vil ikke passe for alle. Jobber du med betalt annonsering, ønsker å kartlegge brukerreiser eller vil forstå hvor brukere faller av i en tjenesteportal, må du gå andre veier.

– Løsningen er rett og slett ikke laget for slike behov, sier Hansen.

Det finnes imidlertid alternativer som gir støtte for dette.

Matomo

Åpen kildekode-verktøyet Matomo vil nok raskt seile opp som en utfordrer til Google Analytics. Verktøyet brukes allerede av over en million nettsider, og markedsføringsbyrået Synlighet snakker varmt om løsningen.

Matomo ser ut til å være et av de mer omfattende verktøyene der ute, og tilbyr innebygd funksjonalitet for å konfigurere A/B-testing, rapporter med «heatmaps» som visualiserer brukeradferd på siden din og integrere løsningen med Woocommerce. Mye ekstrafunksjonalitet er til salgs på selskapets egen markedsplass.

Og selskapet mangler på ingen måter ambisjoner.

– Vår visjon er å skape, som et fellesskap, den ledende internasjonale åpen kildekode-analyseplattformen, som gir enhver bruker full kontroll over sine data, skriver Ben Erskine, markedssjef i Matomo på e-post til Digi.no.

Erskine forteller om økende etterspørsel, spesielt i Europa.

– Noen virksomheter har legitime grunner til å spore persondata og samle data som kan knyttes til individer, skriver Matomo på egne nettsider.

Matomo lar deg samle IP-adresser, bruker-ID, besøkendes nettleser-innstillinger, geolokasjon og mye mer, men siden løsningen ikke sporer folk på tvers av nettsider kan du spare besøkende for det irriterende cookie-banneret, mener selskapet.

Blant fordelene selskapet reklamerer med er muligheten til å importere inn data du har liggende i Google Analytics, det er åpen kildekode, og du kan velge om du vil beholde dataene on prem, eller legge dem i skyen.

Trenger du å spore besøkende på tvers av nettsteder, eller har mer avansert sporingsbehov for å forstå brukerreiser enn Matomo kan tilby, kan Piwik Pro være for deg.

Les også

Piwik Pro

Det polske selskapet Piwik Pro, tilbyr også støtte for remarketing, funksjonalitet som ofte binder brukere til Google Analytics.

– Det perfekte alternativet til Google Analytics, skryter selskapet på egne nettsider.

Verktøyet, som er bygget på Matomos kildekode, tilbyr innebygget samtykke-administrasjon, med et cookie-banner du kan tilpasse etter hvor mye data du ønsker å samle om de som besøker siden din.

Data lagres i EU, og du slipper å tenke på Schrems II. Selskapet lover full kontroll over egne data, og du kan eksportere data fra løsningen og bruke de i andre analyseverktøy, om du har flere behov enn den innebygde analyseløsningen tilbyr.

Mye av verktøyet kan brukes gratis opp til 500.000 sporede hendelser i måneden. Er du villig til å betale, reklamerer de blant annet for en egen «kundedataplattform», laget for å analysere adferden til kjente kunder eller målgrupper.

Høres alt dette litt mye ut, kan det være på tide å se på cookie-løse verktøy.

På tide å skrote cookiene?

Mange bruker nok Google Analytics av gammel vane, mens de egentlig synes verktøyet gir litt for mye data.

Spør du deg selv hvilke data du strengt tatt trenger, og listen blir kort, kan det være at du klare deg med ganske enkle verktøy.

Frykter du også at cookiene kan ha gått ut på dato? Da er det på tide å se på cookie-løse alternativer, som Plausible eller Simple Analytics.

Plausible

IT-sikkerhetsselskapet Sicra byttet nylig ut Google Analytics. Samtidig valgte de å legge ned sin Facebook-side. De to beslutningene henger tett sammen.

− Til syvende og sist handler det om verdivalg, sier Stig Valderhaug, partner i Sicra på telefon til digi.no.

Selskapet jobber med IT-sikkerhet, og opplever forretningsmodellene basert på innhenting og salg av persondata som «dypt problematisk» og ikke forenlig med egne verdier.

Beslutningen har modnet over tid, men selve gjennomføringen gikk raskt, forteller Valderhaug. Selskapet vurderte to alternativer, og landet på Plausible. Selve byttet tok bare et par dager.

Plausible er en lettvekter-løsning, skriptet er på under 1 KB, en 45-del av Google Analytics Global Site Tag, skriptet du må legge på egen side for å sende data til Google Analytics.

Løsningen er basert på åpen kildekode, og du kan velge selv om du vil hoste tjenesten selv, eller kjøpe full pakke fra Plausible. Med priser fra seks euro i måneden, er det et av de rimeligere alternativene. Selskapet holder til i Estland, trygt innenfor GDPR-territoriet.

− Plausible gir oss det vi faktisk brukte i Google Analytics, og ikke mer, for oss er det en forenkling, sier Valderhaug, og innrømmer at selskapet brukte Google Analytics mest av gammel vane.

Løsningen gir deg informasjon om hva de som besøker nettsteder er interessert i, hvor lang tid de bruker på en side og hvor de kommer fra.

− Vi har ikke noe motiv for å vite hvem som besøker nettsiden vår. Og er man interessert, så ringer man vel, sier Valderhaug.

Plausible bruker ingen informasjonskapsler, noe som betyr at Sicra nå har fjernet samtykke-boksen fra egne nettsider.

Simple Analytics

Har du mye trafikk fra Twitter, vil du kanskje være interessert i å se hvilken tweet som genererer hvilke klikk. Det er en av de mer kuriøse funksjonene programvaren fra det nederlandske selskapet Simple Analytics tilbyr.

Med priser fra 19 euro per måned, lover Simple Analytics å lagre dataene du samler fullstendig kryptert, i EU, og aldri bruke den til noe selv eller dele den med tredjepart.

− Det er dine data, du skal ha fullstendig kontroll, lover selskapet.

Personvern først, går igjen når selskapet beskriver seg selv, og de mener å være det aller mest personvernvennlige alternativet til Google Analytics, og lover å aldri noen gang samle noe data som identifisere deg som person.

Analyse-skriptet du legger på nettstedet ditt er på 3 KB, noe som kan bidra til at siden oppleves noe kjappere enn om du bruker Google Analytics. Men den viktigste endringen i brukeropplevelse ligger i å slippe samtykke-boksen, mener selskapet.

− Cookie-bannere er irriterende. Hos Simple Analytics samler vi ikke inn noen personlige data, bruker ikke IP-adresser eller andre sporingsmekanismer, så det er ikke nødvendig å be om samtykke. Så er det heller ikke behov for irriterende cookie-bannere, skriver de i egen blogg.

Verktøyet bruker HTTP Referrer, både til å se hvor du kommer fra, og for å trekke ut unike brukere. På den måten mener de å ha løst dilemmaet med å telle antall unike brukere uten å ty til session-cookies.

Mange aktører

Det finnes flere europeiske alternative webanalyse-tjenester.

I tillegg kommer et uvisst antall amerikanske leverandører, som mener å levere bedre personvern eller bedre rapporter enn Google.

Fathom er et personvernvennlig alternativ som også Datatilsynet vurderte, men fant uheldig siden de lagrer noe data i USA. Selskapet har hovedkvarter i Wisconsin, men kaller seg selv et canadisk selskap og lover å lagre alle europeiske data på servere i Tyskland.

Heap er et annet amerikansk verktøy, for deg som synes Google Analytics rett og slett samler litt for lite data. Selskapet lover å hjelpe deg å finne innsikten under overflaten.

− Heap er den eneste løsningen som viser deg hver eneste handling, som hver eneste bruker gjør på siden din, skriver de på egne nettsider.

Det finnes med andre ord verktøy for enhver smak, og valget må bunne i hvert enkelt selskap behov og verdier.

Les også

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.