Svenske Rikard Gillemyr er teknologisk direktør for all nettleserutvikling i Opera Software. (Bilde: Marius Jørgenrud)

Her er Opera med WebKit

– Vi har aldri gjort noe lignende.

NYDALEN (digi.no): Svært mye er nytt i nettleseren Opera Software i dag lanserer. Eller skal vi driste oss til å si at ALT er nytt?

Helt siden sommeren 2012 har de jobbet med dette produktet, en nettleser til Android-baserte smarttelefoner som simpelthen er døpt «Opera for Android».

Selv om det er en beta, ser vi nå for første gang kursen som selskapet staker ut, etter at de bestemte seg for å vrake egen kjerneteknologi.

Opera for Android er basert på åpen kildekode-prosjektene WebKit og Chromium, og deler følgelig mye av innmaten med andre mobile nettlesere, ikke minst fra Google og Apple.

Døper om Mobile

Før het denne nettleseren Opera Mobile. Men nå sløyfer de «mobile»-delen av navnet. Versjonsnummeret er det lite fokus på nå, men for de spesielt interesserte er dette faktisk versjon 14. Forrige var 12-eren, så her har de hoppet over et ulykkestall.

Dette er også deres første nettleser laget med såkalte native toolkits. I brukergrensesnittet vil du merke dette ved at menyer og ikoner oppfører seg og er utformet slik de «ellers er» i operativsystemet.

Når en utgave slippes til iOS senere i år vil dette gjelde også der, med et tilsvarende annerledes uttrykk og formspråk i tråd med den plattformens rammeverk.

Teknologisk direktør for nettleserutvikling, han med det øverste utvikleransvaret på området i Opera Software, heter Rikard Gillemyr.

Gillemyr mener de har klart å skape en nettleser med egenart, som et tydelig produkt som skiller seg fra de andre, selv om kjerneteknologien i bunnen nå altså er lik den konkurrentene benytter.

Unikt for Opera

Da er vi over på nye funksjoner. Dette blir selvsagt helt avgjørende for om nettleseren får den mottakelsen hos kundene som de ønsker seg.

Opera har i mange år levert en egen startskjerm med lenker døpt «speed dial». Denne blir nå utvidet til å fungere også som nettleserens bokmerkesamling. Ja, det er slutt på lister der bokmerkene ramses opp under hverandre.

Alle lenker du sparer på fremstår som ikoner, eller mapper av ikoner i et rutemønster. Akkurat som i iOS og Android drar man ikonene (eller appene) med fingrene.

Opera for Android lanseres med den nye Discover-funksjonen. På bildet ser vi valg av ulike kategorier med innhold.
Opera for Android lanseres med den nye Discover-funksjonen. På bildet ser vi valg av ulike kategorier med innhold. Bilde: Marius Jørgenrud

Offroad-modus

Opera har som kjent også en annen nettleser til mobiltelefoner i Opera Mini. Den skal de fortsatt tilby, som et alternativ for enklere telefoner og markeder med svakere mobildekning.

I andre tilfeller vil antakelig storebroren «Opera» være et bedre alternativ. Den inneholder nemlig også mulighet til å skru på den samme komprimeringsteknologien, der innholdet krympes med opptil 90 prosent, som Opera Mini er kjent for. Her får du altså pose og sekk, fullverdig nettleser og innebygget Mini-funksjonalitet.

Merk at i Opera for Android er funksjonen omdøpt til «offroad-mode». Dette i et forsøk på bedre å forklare hva dette er for vanlige brukere.

Tanken er at du i grisgrendte strøk eller under forhold med svak mobildekning likevel kan surfe. Alt innholdet blir da behandlet i selskapets serverpark, før det sendes kraftig komprimert til telefonen.

Anbefalt innhold

Nyvinningen «discover» har fått en sentral plass i den nye nettleseren. Ved første øyekast er dette en lang strøm av nyheter om stort og smått.

Hvis du ikke riktig vet hvor du vil surfe, får du her en samling innhold, presentert i kortform og med bilder. Ikke helt ulikt Google News.

Det finnes en mengde ulike kategorier du kan velge blant, for å tilpasse strømmen etter dine interesser. Selv om du ikke selv kan legge til nye datakilder, sier Opera at de har gjort en omfattende jobb med å samle innhold.

– Discover lar deg oppdage nytt innhold. Det er en anbefalingsmotor.

Nuno Sitima er direktør forretningsutvikling i Opera Software.
Nuno Sitima er direktør forretningsutvikling i Opera Software. Bilde: Marius Jørgenrud

Når digi.no lytter til utviklingsdirektør Rikard Gillemyr og direktør forretningsutvikling Nuno Sitima forstår vi raskt at dette er en viktig satsing for dem. Noe de har lagt ned mye arbeid i og som vi bare ser starten av.

– Vi har aldri gjort noe lignende i Opera. Du kan si det er en vedlikeholdt nyhetsoversikt. På sikt ønsker vi å forstå hva slags innhold du ønsker deg.

Stikkord er heuristikk og algoritmer som skal gjette seg fram til innholdet du vil ha, også før du vet det selv.

– Dette er ikke basert på den vanlige surfingen, men innholdet du velger gjennom discover-funksjonen. Vi tar hensyn til brukernes personvern, forsikrer Sitima.

Opera blander ikke sitt eget annonsenettverk inn i dette, med mindre det foreligger en avtale med publisisten som eier innholdet.

Ytelsen i nye Opera for Android er bra, ifølge Rikard Gillemyr.
Ytelsen i nye Opera for Android er bra, ifølge Rikard Gillemyr. Bilde: Marius Jørgenrud

– Folk kjenner oss for komprimering av nettinnhold. Nå ønsker vi også å bli kjent for innholdsanbefalinger i nettleseren, sier direktøren for forretningsutvikling.

Ytelse

Hva så med ytelsen i den nye nettleseren? Vi lar utviklingsdirektør Rikard Gillemyr svare:

– Vi har ikke gjort noen direkte sammenligninger med (forgjengeren) Opera Mobile, men vårt eget inntrykk og tilbakemeldinger på nettet er at det nye produktet ser ut til å prestere bra.

Gillemyr regner med at det raskt vil dukke opp uavhengige tester på weben. Alternativt kommer de selv til å gjøre egen tester når produktet nærmer seg utgivelse i ferdig versjon.

Betaversjonen av Opera til Android kan lastes ned fra Google Play fra i dag. Produktet støtter Android i versjon 2.3 og nyere.

Det er på det rene at samme nettleser over tid også skal støtte nettbrett med Android. Opera vil ikke bekrefte når, men vi gjetter at det ikke varer så lenge.

Videre bekrefter Opera at nettleseren også skal utgis til iOS, da i en utgave myntet både på iPhone og iPad.

I dette videoklippet gir Operas kommunikasjonsrådgiver Pål Unanue-Zahl oss en kort innføring i nyhetene:

    Les også:

Til toppen