Hevder mobilreklame er suksess

Reklame sendt til passerende mobiltelefoner er blitt en suksess, hevder et reklamebyrå.

Flere tusen som vandret i Londons gater har mottatt reklame via Bluetooth til sine mobiltelefoner den siste tiden. Kampanjen skulle promotere Coldplays album ”X&Y”, og er det største av mange pågående forsøk med Bluetooth som informasjonskanal, melder eWeek.com.

Filter UK, reklamebyrået bak kampanjen, hevder at 13.000 i London valgte å motta reklamematerialet.

Coldplay-kampanjen brukte sendere bygd inn i store tv-skjermer på flere stasjoner i London. Coldplay ble også promotert over skjermene, og passerende ble oppfordret til å slå på Bluetooth og velge ”vis synlighet” slik at telefonen kan oppdages av andre Bluetooth-enheter, og motta mer innhold fra reklamekampanjen.

Reisende med riktig innstilt Bluetooth som kom innenfor 100 meter fra skjermene, mottok meldinger der de ble spurt om de ønsket å motta Coldplay-materiale, som inkluderte video, intervjuer, musikk-klipp og bilder.

De utplasserte reklameserverne oppdaget 87.000 unike telefoner, hvorav 13.000 valgte å motta materialet. Det gir en responsrate på 15 prosent, som er svært høyt i forhold til det meste annet i reklamebransjen.

Spørsmålet er om denne andelen vil holde seg når dette ikke lenger er en nyhet, spesielt hvis man etter hvert blir bombardert med 15-20 reklamebudskap i løpet av en reise med t-banen.

Det andre spørsmålet er hvor reell denne prosentandelen er, ettersom de fleste av de som mottok reklamematerialet kan ha fulgt oppfordringen fra skjermene, og det finnes ingen tall som måler hvor mange som har sett dem. Det kan med andre ord være at nesten ingen av rundt 70.000 passerende som hadde på bluetooth fra før ville ha materialet, mens bortimot 13.000 skrudde på synligheten for å motta det.

Høy svarprosent kan altså være et resultat av kreativ presentasjon av resultatene, noe man tross alt må forvente, fra et reklameselskap som kan jobben sin.

Bluetooth har uansett sine fordeler som informasjonskanal.

– Det største fordelen for forbrukerne er at det blir levert gratis, uten innblanding fra mobiloperatørene. Det bør være innhold som er relevant for brukerne og for området de oppholder seg i, sier Fred Durman i Filter til eWeek.

Tanken om å presse lokaltilpasset reklame på brukerne er slett ikke ny. Da planene om 3G ble presentert på slutten av 1990-tallet, var dette blant bransjens store visjoner. Siden har det ikke skjedd noe, heldigvis.

Reklamebyråene som nå prøver ut dette sier de er forsiktige med å invadere folks private telefoner med uønsket reklame. Det er ikke vanskelig å tenke seg områder der det kan komme til nytte, hvis folk selv føler de har kontroll og ikke blir invadert.

Men dette er et uregulert område, og det er ikke umulig at noen vil profittere ved å ødelegge for alle med spam. Bluetooth har den fordelen at det kan skrus av.

    Les også:

Til toppen