BEDRIFTSTEKNOLOGI

HP søker nye jaktmarkeder

Verdens største skriverprodusent, Hewlett-Packard, satser nå på nye områder. Kopimaskinmarkedet er ikke så langt unna kjerneområdet til HP, mener analytikerne.

Caspar Lund
29. juli 1997 - 16:41

Med stor suksess fra PC-markedet, skal HP nå prøve seg på kopimaskiner. De skal inn på lavprismarkedet med produkter som skal koste mellom USD 700 og USD 1.300, melder Wall Street Journal. HP har tidligere diversifisert mot databaserte fotografiprodukter og håper en dag å kunne konkurrere med Eastman Kodak.

I følge DocuTrends, et amerikansk markedsanalyseselskap, selges det omtrent 700.000 lav prisete kopimaskiner i året. I hovedsak blir disse kjøpt av små bedrifter og privatpersoner. Det største aktørene på dette markedet er Canon (som har 50 prosent markedsandel), Xerox og Sharp.

HP selger allerede i dag en kombinasjon av scanner-skrivere som kan kopiere, men satsningen er ny når det gjelder rene kopieringsmaskiner. HP vil bruke mye av den samme teknologien som de bruker i skriverne. Blant annet vil de bruke sine InkJet-patroner noe som vil være mye billigere i bruk en vanlige laserteknologi. Kopimaskinene vil kunne skrive 3-6 fargesider i minuttet og koste USD 0,10 per stykk. For svart/hvitt-kopier vil man kunne kopiere vesentlig fortere.

- HP vil helt sikkert gjøre det veldig bra i dette markedet. De har kompetanse og et merkenavn som alle forbinder med trykkekvalitet, sier Richard Norton i DocuTrends

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra