- HTML5 var en tabbe

Facebook kastet bort to år, sier Mark Zuckerberg.

- HTML5 var en tabbe
Går «native»: Facebook-grunder Mark Zuckerberg angrer på at de satset på HTML5 for utforming av selskapets mobilapper. Bilde: Bloomberg/All Over Press

Facebook har hatt en forferdelig tid på børsen, godt over halve markedsverdien er skrelt vekk siden de gikk på børs i mai. Det skyldes særlig tvil rundt selskapets evne til å tjene gode penger på sine mobilbrukere.

Men i går klarte grunnlegger Mark Zuckerberg (28) å snakke aksjeverdien opp 3,3 prosent til over 270 milliarder kroner, blant annet ved å røpe at Facebook nå utvikler søketjenester.

Samtidig erkjente han at Facebook i altfor stor grad har satset på HTML5, framfor skreddersydde (native) mobilapper.

Tabben

- Den største strategiske tabben vi har gjort som selskap var å satse for mye på HTML5 fremfor native. Slik kastet vi bort to år, sa Facebook-sjefen ifølge The Verge. Intervjuet er også gjengitt hos TechCrunch.

Årsaken ligger i at Facebooks opprinnelige mobilapplikasjon, som altså var utviklet med åpne webstandarder, var for treg og ustabil.

- Den var grufull. Vi klarte aldri å få til den kvaliteten vi ønsket oss.

Med den erkjennelsen valgte Facebook å begynne på nytt, denne gangen med en mobilapp spesialtilpasset operativsystemet iOS, som de er langt mer fornøyd med. På samme vis jobber de med å få Android-appen opp på samme nivå.

Ingen FB-mobil

Det har lenge vært spekulert i om Facebook også vil utvikle sin egen smartmobil, men dette ryktet kan man skyte en hvit pil etter. Det kommer ingen Facebook-mobil.

- Det er åpenbart feil strategi for oss, sa Zuckerberg da han ble spurt om dette.

    Les også: