BEDRIFTSTEKNOLOGI

– Hvit søkeboks er ikke lenger svaret

Nå skal norskutviklede Office Graph vise hva det er godt for.

Delve kan allerede testes av alle som abonnerer på Office 365, og mobilapplikasjoner er på vei.
Delve kan allerede testes av alle som abonnerer på Office 365, og mobilapplikasjoner er på vei. Bilde: Microsoft
8. apr. 2015 - 13:48

OSLO/TORGGATA (digi.no): Microsoft Development Center er en stadig viktigere brikke i Microsoft-systemet, og løsningene som utvikles der har virkelig blitt lagt merke til av ledelsen i Redmond. Det er oppsiktsvekkende at samarbeidsverktøyene Delve, som Satya Nadella presenterte på en konferanse for bare noen uker siden, utvikles fra et kontor i Torggata i Oslo, samt avdelingene i Trondheim og Tromsø.

Microsoft Development Center, tidligere kjent som Fast, består nå av 285 ansatte fordelt på de tre kontorene, og er blitt et meget attraktiv arbeidsplass. Det omfatter 28 nasjonaliteter, mange høyt utdannede, dyktige mennesker som har søkt seg til MDC fordi det som skapes der er såpass spennende og relevant. Samtidig stammer rundt femti prosent av de ansatte fra Fast-tiden, før selskapet ble kjøpt opp av Microsoft.

Oppkjøpet i 2008 ble naturligvis en veiskille for selskapet, men til å begynne med fremstod Fast kanskje som et sted som utførte oppdrag for Microsoft. Ambisjonen var å bli mer enn det, og de siste to til tre årene har miljøet blitt mer åpent for innovasjon og nyskapning, forteller sjefen Bjørn Olstad på en samling for pressen onsdag formiddag.

Må vise hva de er gode for

– I vår bransje er det dummeste å gjøre å satse på ingen endring. Endring er fokuset for hele teamet her, sier Olstad. Fast var jo opprinnelig et søketeam, men tradisjonelt søk etter dokumenter som kobles sammen over weben er ikke noe som holder i det lange løp. Man trenger å utvikle nye løsninger som passer til de enorme mengder med inkompatibel data som finnes der ute. Og det er blitt hele grunnfilosofien til teamet i Norge – vi er nødt til å alltid ligge et skritt foran, ellers så kunne man like gjerne gjort jobben i Redmond, påpeker Olstad.

Det er altså Delve og Office Graph alt handler om. Det som Satya Nadella kaller for «work newsfeed», som skal gjøre arbeidsplasser og bedrifter mer effektive ved å la brukerne bli tettere sammenkoblet og skal være den enkleste måten å oppdage informasjon som er relevant for en organisasjon.

Les også: Microsofts norske hjerne i skyen.

Det har tatt tid: Fast prøvde å forstå hva søk etter tradisjonelle dokumenter handler om, men etter ti år skjønte selskapet at det var umulig å løse. Det var da de begynte med grafer og relasjoner, fordi det har med kontekst å gjøre. Der kommer den kollektive intelligensen inn, uten at man skal bestemme hvordan noe skal fungere.

Den vanlige søkeboksen er i mange tilfeller den siste utvei, nesten et nederlag, mener Fast. Det selskapet bestemte seg for å gjøre er å lytte til alle disse signalene fra forskjellige kilder som forteller dem vil brukerne vil ha. Være proaktive.

Det må spesifiseres at Delve er navnet på det ferdige produktet som er under utrulling nå, mens Office Graph er teknologien som ligger under. Eller som Bjørn Olstad forklarer det: «Delve er en opplevelse for å forstå hva som betyr noe for øyeblikket på en personlig måte. Office Graph er datamodellen og intelligensen på baksiden.»

Bjørn Olstad i Microsoft Development Center lover mange nyheter forbundet med Office Graph i tiden fremover.
Bjørn Olstad i Microsoft Development Center lover mange nyheter forbundet med Office Graph i tiden fremover. Bilde: Thomas Marynowski
 

Office Graph skal altså etablere den sosiale grafen til brukerne. Sammenlignet med Facebook, som på mange måter er statisk i sine relasjoner – man blir venner, og forblir venner til vennskapet på en eller annen måte blir brutt opp. Facebook bruker naturligvis sine algoritmer til å vise innhold de tror er relevant, og fokusere på kontakter de tror er relevante. Men Office Graph skal skape en datamodell som tar for seg de elementene som kreves for å digitalisere arbeidslivet, og sortere det og gjøre det relevant. Både personlige elementer og arbeidsrelevant innhold skal samles sammen, og systemet skal forstå både hva og hvem som er viktige for hverandre. Det skal være dynamisk og smart.

Åpner seg opp

Bjørn Olstad og hans kolleger velger denne formiddagen til å snikavsløre hva Microsoft-sjefen Satya Nadella kommer til å snakke om på den kommende Build-konferansen i slutten av april. Igjen vil nemlig Delve og Office Graph være i fokus, og den store nyheten er at tjenesten vil nå åpnes for tredjeparter via en API.

Det betyr at innhold fra andre parter enn bare Microsoft-tjenester vil kunne bakes inn i Delve. Det har stor betydning: Kundelister, databaser, applikasjoner fra andre kilder vil kunne levere data som skal analyseres og tilpasses for brukerne og for teamet. Og samtidig vil det være relevant for lokale markeder, ikke minst for Norge. Referanser brukt utenlands, for eksempel av en selger som forholder seg til en amerikansk bank, vil kunne brukes i Norge fordi systemet skal skjønne det ut fra data som mates inn.

– Målet er å åpne Office Graph for tredjepartsutviklere i større grad, slik at man kan legge inn kundesaker eller mediesaker eller feilrapporter. Det er dette som blir den store nyheten på Build, hvordan Office Graph blir et økosystem som man vil kunne åpne opp. Hvordan andre kan gi Office Graph tilgang til datanoder og informasjonskapsler. Det handler om å samle inn mest mulig data, forteller Bjørn Olstad entusiastisk.

Les også: Rot fra Microsoft.

Office Graph skal samtidig utvides til å være mer personfokusert, og dermed hente inn mer informasjon om individer. Det er også noe som skal presenteres på Build-konferansen, og Olstad og hans kolleger presiserer at personvern og sikkerhet har høyeste prioritet der. Alle tjenestene er sertifisert og sikret slik at selv en ondsinnet medarbeider inne på teamet skal ikke ha mulighet til å hente data ut av systemet. – Vi er ekstremt opptatt av å respektere privatlivet og personlige grenser, sier utviklerne.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

Store visjoner

Men vil ikke større personfokus krasje med Microsofts egne Cortana? Ifølge Olstad er Cortana bare et annet grensesnitt for lignende prinsipper, men fokuset der er å være en personlig assistent. Interessant nok viser det seg at Office Graph-teknologier også brukes i Cortana (og skal videreutvikles fremover), som er i ferd med å rulles ut til langt flere produkter enn bare Windows Phone.

Jo flere bruker Delve, desto mer relevant blir informasjonen som kommer frem.
Jo flere bruker Delve, desto mer relevant blir informasjonen som kommer frem. Bilde: Skjermbilde
 

Det er selvsagt også visse likhetstrekk med andre produkter i det samme markedet: Google Now og Apples Siri, for eksempel. Microsoft sier imidlertid at deres store fortinn er bedriftsfokuset og produktivitet. Delve og Office Graph er arbeidsassistenter, og de skal ikke minst være mer relevante under lokale forhold, der man for eksempel kjenner den norske arbeidsprosessen bedre, og der det vil bygges et fullverdig økosystem etter hvert.

Det er mye å se frem til når det gjelder Office Graph, altså. Delve-tjenesten er nå faktisk tilgjengelig for alle Office 365-abonnenter, og det skal innen kort tid lanseres mobilapplikasjoner. Så åpnes det opp for tredjepartsutviklere via en API. Teamet i Oslo har flere langsiktige planer det jobbes med, spesielt med tanke på hvordan kommunikasjon som lynmeldinger og epost kan integreres enda tettere i opplevelsen. Det er ingen tvil om at potensialet er stort, og vi ser frem til å høre mer om planene for det mye omtalte økosystemet.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra