FORBRUKERTEKNOLOGI

Hvor nyttig kan en iPad være?

30 prosent av alle nettbrett vil brukes profesjonelt. Her er de viktigste «appene».

Mange lurer på hva en iPad kan brukes til. Gartner antar at 30 prosent av alle nettbrett vil brukes profesjonelt, og anbefaler bedrifter å se på applikasjoner i ni ulike kategorier.
Mange lurer på hva en iPad kan brukes til. Gartner antar at 30 prosent av alle nettbrett vil brukes profesjonelt, og anbefaler bedrifter å se på applikasjoner i ni ulike kategorier. Bilde: Per Ervland
18. nov. 2011 - 15:19

Nettbrett, særlig Apple iPad, er på moten også blant ledere og kunnskapsarbeidere. Gartner-analytiker Monica Basso, som har brukt de siste tiårene til å forske i bedrifters bruk av mobilt utstyr, mener Apples dominans vil svekkes når Android og Microsoft kommer på banen med plattformer som virkelig passer til nettbrettformatet.

– Nettbrett trenger seg inn i yrkeslivet fordi formatet er svært hensiktsmessig i mange situasjoner. De kjøpes stort sett til personlig bruk, men 30 prosent av dem vil anvendes profesjonelt. Bedrifter gjør lurt i å se på hva slags tjenester det kan passe å levere til nettbrett, både internt og til partnere.

E-post og dokumentlesing er de primære forretningsapplikasjonene for nettbrett i første omgang. Basso tror det kan ta tid før mer komplekse applikasjoner og tjenester overføres fra pc til nettbrett, først og fremst fordi nettbrettplattformene ennå ikke er tilstrekkelig modne. Et poeng her er at tastaturfrie pc-er, som har vært tilgjengelige i mange år, aldri slo an, og at det egentlige nettbrettformatet må knyttes til det moderne brukergrensesnittet for berøringsskjermer. De spesielle operativsystemene for nettbrett vil, imidlertid, raskt pares med mer avansert maskinvare og oppnå høyere ytelse og mer funksjonalitet.

 <i>Bilde: Gartner</i>
Bilde: Gartner

Basso tror at bedrifter etter hvert vil tendere mot å foretrekke ett bestemt økosystem for mobile klienter til ledere og kunnskapsarbeidere, og fokusere utviklingen av egne apper og tjenester på det de finner mest hensiktsmessig av Apple iOS, Android og Windows. Hun tror Windows kan appellere til dem som finner det enklere å overføre pc-tjenester til Windows-drevne nettbrett enn til Android og iOS.

– Etter hvert som bedriftsmiljøene lærer seg mer om hvor nettbrett passer inn, vil de i stadig større utstrekning satse på anvendelser som gjør nettbrettet til mer en bare en utvidelse av pc-en. Det er ikke et poeng i seg selv å erstatte eller kutte ut pc-en, men finne fram til nettbrettets faktiske plass.

Hun venter at alle store leverandører av forretningsprogramvare – ERP, CRM, beslutningsstøtte, forretningsanalyse og så videre – vil tilby tilpasninger til nettbrett.

– Ikke alle vil være like brukervennlige eller funksjonelle. En vellykket app for nettbrett er noe annet enn en vellykket app for nettbrett. Man kan ikke bare reprodusere den samme opplevelsen eller funksjonsmåten som i en nettleser eller på en pc. Tilpasning til nettbrett krever nytenking.

Som nøkkel til hva slags nettbrettapper man skal satse på, sier Basso at man må ta utgangspunkt i hvilke brukssituasjoner et nettbrett er på sin plass, framfor en pc eller en mobiltelefon. Behovet for app springer ut av konkrete situasjoner. Derfor må man starte med å kartlegge situasjonene der nettbrett er mer hensiktsmessig enn andre typer mobile klienter.

Hun foreslår selv fire typiske situasjoner der nettbrettet kommer til sin rett:

  • Når man må arbeide i en setting utenfor et egentlig arbeidsmiljø, som i et flysete eller i pauser mellom andre gjøremål.
  • Når man må ha tilgang til håndbøker eller annet referansemateriale som det er svært belastende å forholde seg til i papirformater.
  • Når man har behov for å gjøre raske notater.
  • Når man sitter ansikt til ansikt med en kunde, en medarbeider, en partner eller en pasient, og samtalen krever tilgang til digitale tjenester.

Hun tilbyr også en liste over applikasjonstyper for nettbrett, rangert etter hvor stor innvirkning de vil få for bedriften:

  • Bransjeapplikasjoner
  • Salg til forbrukere
  • Beslutningsstøtte og forretningsanalyse
  • Salgsstøtte
  • ERP-støtte
  • Gruppesamhandling

Deretter kommer e-post, lynmeldinger, pc-utvidelser, personlig produktivitet og så videre.

– Undersøkelser av tidlige bedriftsbrukere av iPad viser klare endringer i arbeidsmønstre, påpeker Basso.

Hun viser til en bedrift som undersøkte arbeidsvaner hos selgere før og etter innføring av iPad. I «før»-situasjonen hadde selgerne bærbar pc og smartmobil. I «etter»-situasjonen hadde de iPad i tillegg til bærbar pc og mobil.

Før de fikk iPad, brukte selgerne digitale hjelpemidler gjennomsnittlig 3,5 timer per arbeidsdag. Pc-en ble brukt i 2 timer og 48 minutter, fordelt på sju økter med en gjennomsnittlig varighet på 24 minutter. Mobilen ble brukt 26 ganger, gjennomsnittlig 1,5 minutter per gang, til sammen 39 minutter.

Når de fikk iPad, gikk den samlede bruken av digitale hjelpemidler opp, fra 3,5 timer til 4,2 timer per dag. Pc-en ble brukt til færre økter, 4 i stedet for 7. Til gjengjeld ble øktene gjennomsnittlig lengre, 36 minutter i stedet for 24 minutter. Mobilbruken ble redusert fra 26 til 19 økter, og den gjennomsnittlige lengden av hver økt falt fra 1,5 minutter til 1,2 minutter.

Nettbrettet ble tatt i bruk 12 ganger i løpet av en gjennomsnittlig arbeidsdag. Hver økt varte i gjennomsnittlig 7 minutter. Den totale tidsbruken var følgelig 1 time og 24 minutter med iPad, 2 timer og 24 minutter med pc, og 23 minutter med mobil.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

– Det er ingen tvil om at opplevelsen knyttet til profesjonell bruk av nettbrett er positive for bruker og bedrift. Våre undersøkelser tyder på at innen 2014 vil 80 prosent av alle større bedrifter ha utstyrt minst én gruppe medarbeidere med nettbrett.

Hun anbefaler at bedrifter vurderer nettbrettapplikasjoner i følgende ni kategorier:

  • Typiske bedriftstjenester som CRM, ERP, SCM («supply chain management»). Eksempler: Salesforce Mobile, SAP Business One, Mobile Edge
  • Beslutningsstøtte med dashbord for analyse og ytelse. Eksempler: MicroStrategy Mobile, Roambi, QlikView, Tibco Spotfire, Actuate BIRT Mobile, ActiveStrategy iRound
  • Samhandling, særlig applikasjoner for virtuelle møter som GoToMeeting, WebEx, SyncPad og Huddle
  • Fildeling og dokumentdistribusjon, som box.net, Dropbox og Vablet
  • Virtuelle pc-er som Citrix Receiver, BMWare View og LogMein
  • Verktøy som verner bedriftsapplikasjoner på en iPad mot sikkerhetsrisiko fra brukernes personlige tjenester, som Good for iPad og Excitor DME
  • Sosiale nettverk som kan kombineres med forretningssystemer, som Yammer og Socialcast
  • Verktøy for sikker distribusjon av dokumenter, for eksempel overfor styrer (såkalte «Board Books»), som Aprio, BoardVantage og Diligent
  • Driftsverktøy for mobile enheteer, som AirWatch, Boxtone, MobileIron og Zenprise

For dem som ser for seg at de kan være tjent med å utvikle egne apper for bedriftstjenester til nettbrett, peker Basso på at det går et vesentlig skille mellom å satse på nettbrettets nettleser, eventuelt med spesielle tilrettelegginger gjennom Javascript, og å utvikle egne nettbrettapper.

– I forhold til det siste, må man merke seg framveksten av HTML5 som kommende standard for utvikling mot flere plattformer-

For dagens verktøy har hun sammenfattet alternativene i denne plansjen, rettet mot utviklingen av mobile applikasjoner i sin alminnelighet:

 <i>Bilde: Gartner</i>
Bilde: Gartner

Merk at MEAP står for «mobile enterprise application platform», en antatt kommende slager blant IT-folks samling av akronymer.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.