I-Mode - den store fare fra øst

I-Mode, NTT DoCoMos Mobile internettjeneste, har vist at forbrukere krever en rask og direkte tilgang til tjenester uavhengig av sted og tid og til en rimelig pris. Det skal ikke mye fantasi til for å se konsekvensene av I-Modes suksess. Men er I-Mode et reelt alternativ for Europa i våre triste WAP-tider?

I-Mode er et varemerke og er ikke knyttet til kun én teknologi. I-Mode er i tillegg en tjeneste som gir tilgang til Internett fra en mobiltelefon. 99,99 prosent av alle I-Mode-tjenester er japanske og ikke tilgjengelig for oss nordboere.

Brukere av I-Mode mottar skreddersydde nyheter, børsinformasjon, sender og mottar e-post og shopping. 160 finansielle institusjoner deltar i et Internett-basert banksystem gjennom I-Mode.

NTT DoCoMo startet I-Mode i februar i 1999 i Japan og oppnådde seks millioner betalende brukere 14 måneder senere. I dag finnes det 11,47 millioner abonnenter (8.sept 2000) og tjenesten vokser med 45.000 per dag. Med suksessen I-Mode er NTT-DoCoMo Japans største ISP.

I-Modes absolutte suksess skyldes lave priser og rask og enkel oppkobling. På engelsk kalles denne type oppkobling for "a touch of a button"-oppkobling. I-Mode-telefoner er utstyrt med en egen knapp som heter "I-Mode", denne knappen gir brukere direkte tilgang til I-Mode-tjenester. I-Mode brukere er "alltid på" når de aksessere I-Mode-tjenester.

I-Mode tar betalt for mengden data som er sendt og mottatt - ikke for tiden som er brukt online. En I-Mode-bruker betaler tre dollar i måneden og 30 cent per pakke. Europeere og amerikanere kan gjør det samme gjennom Palm og WAP, men her må man ringe opp Internett hver gang og tellerskritene løper uavhengig om det utveksles informasjon.

Følgende ligger bak I-Modes suksess:

  • Et vellykket betalingssystem utviklet av DoCoMo. Forbrukere bli belastet over telefonregningen
  • I-Mode utnytter egenskapen ved mobil Internett: mobilitet, lokasjon og tid
  • I-Mode-konseptet utnytter ventesituasjoner og fritid
  • Forbrukere ønsker å bli underholdt uavhengig av tid og sted
  • I-Mode har utnyttet Netscapes forretningsmodell med lav inngangsterskel og lave omkostninger
  • I-Mode konseptet er som AOL: proprietær
  • I-Mode fokuserer på interessante og underholdende tjenester IKKE teknologi
  • Internett brukes ikke i markedsføringen av I-Mode
  • I-Mode er ikke avhengig av en spesiell teknologi og åpent for andre og fremtidige teknologier
  • Tiltalende innhold
  • 500 partnere som har egne I-Mode siter
  • Japanere elsker dingser (Tamagochi)
  • Japanske pendlere går til fots, kjører bil og tar toget. I-Mode kan brukes gående og bilkjørende
  • I-Mode er "alltid på"

I-Mode består av tre teknologier, et håndsett, en overføringsprotokoll og et nytt oppmerkingsspråk. Overføringsprotokollen for I-Mode er Code Division Multiple Access (CDMA) som gjør det mulig å gi flere brukere tilgang til den sammen linje. Overføringshastigheten er 9.6 Kbit/sek.

Håndsettene er fargebasert (256 farger), kan vise animerte bilder. Prisen ligger rundt 36,800 YEN. Telefonene har 1++ MHz prosessorer og mange megabyte med flashminne.

Teknologien er pakkesvitsjet, med en "alltid på"-funksjonalitet basert på Internett-protokoller. I-Mode bruker C-HTML et subsett av HTML og ikke WAP (Wireless Application Protocol) som vi bruker i Europa. Oppmerkingsspråket heter C-HTML (kompakt HTML).

Der WAP har fokusert på forretningsapplikasjoner som bookingtjenester, bilutleie, reservasjon av flybilletter, har I-Mode fokusert på underholdning. I dag er underholdningstjenester de meste brukte I-Mode-tjenestene. Følgende tjenester nedenfor er å finne for I-Mode (det skal legges til at det er de uoffisielle tjenestene som er de mest populære. I-Modes mest populære tjeneste er et hack som gjør det mulig å sende mer enn 160 tegn i en tekstmelding):

  • iBanking: Internett bank
  • i-Melody: Ringelyder
  • i-Anime: animated tegnerfilmer
  • iTool: oppslagsverk, telefonnummer etc.
  • iEntertainment: karaoke informasjon, spill (Bandai, Namuko, Konami, Sega, Tomi og Dwango's fiskespill)
  • ITown: by-informasjon
  • iNews: nyheter og informasjon
  • i-mode mail: E-post
  • iGourmet: restauranter og oppskrifter
  • iTicket: concerter, kino etc.
  • iTrade: kredittkort, sikkerhet, aksjehandel og forsikring.

Vil så I-Mode utkonkurrere WAP?

Det er det vanskelig å si noe om, men det er forbrukerne som til syvende og sist vil bestemme dette. WAP sliter i Europa. Det finnes få WAP-tjenester og brukere opplevere WAP som en vanskelig, dyr og unødvendig teknologi. I-Mode er ingen teknologi men et varemerke og kan kjøres over WAP. Således kan varemerket I-Mode beholdes selv om man velger å beholde WAP som teknologi.

I-Mode har i tillegg betalingssystemer, applikasjoner og tjenester tilgjengelig. Dette er ennå mangelvare for WAP. En mulighet er også at den neste WAP-standarden vil likne på I-Mode og at disse tjenestene vil konvergere.

DoCoMOs satser internasonalt. I-Mode vil ekspandere i Europa igjennom KPN-Mobil.

DoCoMos partnere har fått og søker UMTS-lisenser i Europa (Tyskland og Storbritannia). NTT DoCoMo har inngått et samarbeid med Hutchison Whampoa for en 3G-lisens i Hong Kong. NTT DoCoMO eier 19 prosent av Hutchison Telephone Ca. Ltd. Andre eiere er Motorola (25,1 prosent) og Hutchison Whampoa (55,9 prosent). NTT DoCoMO eier 3,6 prosent av Brasils Tele Sudeste Celular sammen med Telefonica og Itochu.

Man kan også spekulere i en allianse med AOL, noe som vil gi DoCoMo tilgang til det amerikanske markedet.

Til toppen