IBM har med en slag skaffet seg nye markedsandeler i det viktige databasemarkedet.
Det store database-markedet åpnet seg for alvor på 90-tallet og var dominert av fem leverandører - IBM, Oracle, Sybase, Informix og etterhvert Microsoft. Siden har Sybase og Informix falt langt bak, særlig til fordel for Microsoft.
IBM-oppkjøpet i dag er likevel en bombe for bransjen, for med et skaffer IBM seg 100.000 nye kunder og forskjellige interessante teknologier. IBM har sitt eget hovedprodukt, databasen DB2. Databaser står for rundt halvparten av aktivitetene i Informix.
De ferskeste tallene for markedsandeler fra Gartner Group/Dataquest er fra 1999 og viser at Oracle hadde 31 prosent, IBM 29 prosent, Microsoft 13,1, Informix 4,1, og Sybase 3,3 prosent. Men IBM-tallene er noe for høye fordi de inneholder endel omsetning fra operativsystemer.
Informix skal reddes med delingsoperasjon
Oppkjøp avblåst for Agresso
IBM forteller at de skal både beholde salgsstaben og utviklingsteamet til Informix. IBM lover også å fortsette salget av Informix-databasen, men dette er en standardformulering for ikke å miste kunder. Spørsmålet er hvordan IBM skal forsøke å emigrere kundene over til DB2 - dette er hele poenget med et oppkjøp.
I kampen mot Oracle og Microsoft har Lou Gerstner gravd dypt i lommeboken. Eierne av Informix får rundt en milliard dollar, ni milliarder kroner - i kontanter, og ikke aksjer som vanligvis er betalingen.
Database-delen av Informix står for rundt halvparten av verdien i selskapet - Informix er i dag verdsatt til såvidt under to milliarder dollar.