IBM vil ikke selge maskiner mer

Som alle andre flykter IBM fra lav-margin-salget av maskiner. Selskapet ønsker å være kjent for noe annet.

Som andre store amerikanske selskaper endrer også dataselskapene, blant dem International Business Machines Corporation, sin image og markedsføring med jevne mellomrom. Men for nordmenn synes mye av denne språkbruken noe vag og virkelighetsfjern fordi den mange ganger ikke gir seg utslag i hverdagen.

IBM satset svært tidlig på Internett og utrykket e-business. Senere kom det langt vagere utrykket "persuasive computing". Nå skal IBM bytte ansikt igjen. Som resten av bransjen opplever selskapet at salget av mye maskinvare gir lave marginer, noe som igjen presser ned aksjekursen til maskinvare-leverandører i et motepreget investormarked.

Dette er nok hovedårsaken til at IBM nå satser hele 5,9 milliarder kroner neste år på å hamre inn en beskjed: IBM er en infrastruktur-leverandør som kan lage kompliserte systemer for å løse kompliserte problemer. Dette er budskapet i 70 prosent av all reklamen IBM skal kjøpe til neste år, skriver Wall Street Journal.

Bak ordet infrastruktur ligger hele IBMs portefølje: maskinvare, programvare, konsulenthjelp og driftstjenester. Den siste biten mangler konkurrentene til IBM. For eksisterende kunder og resten av bransjen er dette kanskje ikke noe stor nyhet, men det er ikke disse IBM skal selge til.

IBM-sjef Lou Gerstner skal lansere den nye strategien for markedet på neste mandag. Han er under sterkt press fordi IBMs aksje, som mange andre IT-selskaper, har falt tungt siden toppen på 135 dollar og ligger nå på 95 dollar.

Til toppen