Icon Medialab skal satse 70 millioner dollar eller 600 millioner norske kroner på å ekspandere i Østen. Dette er selskapets største investering noen gang for å kapre nye markeder, og kanskje den største investeringen et Internett-selskap noen sinne har gjort i en slik sammenheng.
- Vi anser Asia som et spennende marked. Dessuten er tiden inne for å satse der nå, forteller Helga Baagbøe, informasjonssjef i Icon, til digi.no.
Icon har lenge hatt planer om å ekspandere i det asiatiske markedet. Selskapet etablerte et kontor i Kuala Lumpur i 1998, men Asia-krisen ødela satsingen Icon hadde planlagt. Siden var planen å ekspandere først i Europa, så USA og deretter i Asia. Baagbøe sier til digi.no at Icon skal offentliggjøre sin satsing i USA innen kort tid.
Det er Johan Staël von Holstein som har tatt initiativet til Asia-fremstøtet, og han kommer til å lede selskapets satsing sammen med Jonas Rahmn. Johan Staël von Holstein var en av gründerne i Icon.
Les:
Icon taper 300 millioner
Ny Icon-topp skal koordinere datterselskapene
Icon-kvartett casher aksjer for 250 millioner
Adolfsen og von Holstein i mobil enhet
Icon bytter toppsjef
Icons hovedkontor i Asia blir lagt til Singapore, men det skal etableres nye kontorer på i alt ti steder.
- Vi skal ekspandere på samme måte som vi har gjort i Europa. Innen to år skal vi ha mer enn 1 000 ansatte, forteller Jonas Rahmn til digi.no.
Han mener det blir lett å konkurrere på dette markedet, siden Icon blir det største Internett- og e-servicekonsulentselskapet i området. - Det er en del lokale selskaper, men ingen store aktører. Det skal vi bli, sier Rahmn.