BEDRIFTSTEKNOLOGI

Indisk tynnklient blant verdens mest solgte

En indisk produsent av tynne klienter er blitt verdens fjerde største, og truer HPs tredjeplass.

25. mars 2004 - 13:05

ThinTech, en nordisk distributør av blant annet tynne klienter, melder om framgang i salget de siste månedene, i hovedsak takket være en ny rimelig modell, Itona, fra den indiske produsenten VXL.

Itona ble lansert i oktober i fjor, og kom til Norge gjennom ThinTech i midten av desember. VXL startet opp som terminalprodusent i 1976 og tok opp tynne klienter midt på 1990-tallet. Selskapet har vært Citrix-partner siden 1996.

VXL Itona koster fra 1790 kroner i Norge. Prisen er 30 til 50 prosent under konkurrerende produkter med tilsvarende funksjonalitet.

– I januar og februar hadde vi en ordreinngang på mer enn 4000 Itona tynne klienter i Norden, sier administrerende leder Lars Sandtorv i ThinTech. – Vi forventer å levere mer enn 15.000 enheter til det nordiske markedet i løpet av 2004.

Sandtorv anslår totalmarkedet for tynne klienter i Norge til mellom 15.000 og 20.000 enheter, og mener det nå "begynner å likne noe".

Tall fra IDC viser at salget av tynne klienter vokser kraftig, spesielt i Vest-Europa. I 2002 ble det solgt 1,3 millioner enheter verden over. I 2003 hadde salget økte med 12,2 prosent til 1,46 millioner enheter. I Vest-Europa var økningen hele 28,7 prosent, fra 431.000 til 555.000.

Den største leverandøren er stadig Wyse, med europeiske markedsandeler på 24,2 prosent i 2002 og 26,5 prosent i 2003, og henholdsvis 39,4 prosent og 38,6 prosent globalt. Hewlett-Packard holder også sine markedsandeler noenlunde konstant, med en endring i Europa fra 16,3 prosent til 16,0 prosent, i verden fra 9,8 prosent til 10,1 prosent.

To leverandører markerer seg i angrepsposisjon. I Vest-Europa økte Neoware sin andel fra 13,4 prosent i 2002 til 18,6 prosent i 2003, og i verden fra 13,8 prosent til 15,7 prosent. Det innebærer andre plass i verden, og en erobring av andre plassen fra HP i Europa.

Veksten til VXL er nesten spektakulær. I verden økte VXL sin markedsandel fra 2,3 prosent i 2002 til 7,8 prosent i 2003, i Vest-Europa fra 3,2 prosent til 12,3 prosent – det siste tilsvarer en femdobling av salget fra 13.600 enheter til 68.100.

IDCs kvartalstall viser at VXL utnyttet HPs problemer i andre og spesielt tredje kvartal 2003 til en kortvarig erobring av tredje plassen på verdensrankingen i tredje kvartal i fjor. Men HP kom kraftig tilbake i fjerde kvartal. I Vest-Europa plasserte HP seg solid foran både Neoware og VXL. I verden gjenerobret HP tredjeplassen, med 55.000 enheter mot 64.500 for Neoware og 35.900 for VXL.

Det er i stadig større grad disse fire det dreier seg om. De mest kjente navn i kategorien "andre" er Fujitsu Siemens og Sun. Kategorien "andre" hadde en markedsandel på 52 prosent i første kvartal 2002, med 115.000 solgte enheter. I fjerde kvartal 2003 var markedsandelen nede i 25,3 prosent, og antall enheter redusert til 102.400.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.