Internet World: Mellomfornøyde utstillere

Årets Internet World-messe på InfoRama, var den første i Norge. Både arrangører og utstillere er middels fornøyde, og tror på en bedre messe neste år.

Hverken utstillere eller arrangører mener det er for mange messer rettet mot IT-miljøet i Norge. Selv om det arrangeres både NorBit, Software, Internet World og PC Expo, blir visst datafolket aldri lei. Bare Gunnar Bråten, konferanseansvarlig for Internet World, er litt betenkt. Han ønsker en større spredning mellom messene, slik at de ikke holdes omtrent samtidig. Han tror markedet nå har nådd et tak på antall messer det er fornuftig å gjennomføre.

Bråten er ellers fornøyd med konferansebiten av årets Internet World-messe. Han ville kjørt det samme opplegget en gang til.

- Vi klarte å vri tyngdepunktet av foredragene mot bedrifter som kan dele erfaringer fra sine internettprosjekter - det er vi fornøyde med. Samtidig ser vi at det er mange utfordringer fram mot neste messe, det gjelder i første rekke profilering og markedsføring, sier Bråten.

Messens målgruppe var mellomledersjiktet i bedriftene. Det vil si personer som til daglig tar beslutninger om hvordan bedriften skal utnytte Internett fremover. Deltakerlisten viser at konferansen fikk inn mange av disse, mens folk fra IT-bransjen som tradisjonellt deltar, ikke var med. Bråten anslår antall deltakere på konferansene til å være opp mot 500 alt i alt. To foredrag ble avlyst grunnet manglende interesse, mens advertising-seminaret trakk 200 deltakere alene. Neste år vil Bråten satse på flere foredragsholdere som bruker egne eksempler.

- Skillet mellom disse og foredrag som tar for seg tyngre teknologiske temaer, bør også bli tydeligere, sier Bråten.

Hovedforedragene er Bråten mindre fornøyd med. Dette var foredrag hvor leverandørene selv stilte foredragsholdere til disposisjon, og de fikk heller ingen betaling for å stille opp.

- Da ble det lett å snakke mer om sitt eget firma, enn de temaene vi ønsket de skulle ta opp, sier Bråten. - Tre av fem leverte det vi håpet på, mens Schibsted og IBM neppe blir å finne blant neste års foredragsholdere...

Det generelle inntrykket fra utstillerne på messen, er at de ikke på noen måte er fornøyd med antall besøkende. Prosjektleder Åsa Karlsson var i dag ikke tilgjengelig for kommentar, men hos ExpoNova får digi.no oppgitt at antall besøkende trolig har landet på rundt 3500. Dette er litt over halvparten av hva utsillerne hadde forventet, det var rett og slett for lite. Allikevel er de fleste utstillerene tilfreds med at de som kom, hadde noe der å gjøre.

Daglig leder i Web On, Jon Anders Aass-Haug, sier at de ikke regnet med å få noe gratis fra arrangørene, derfor inviterte de selv folk på forhånd. - Det gjør at vi er kjempefornøyd, sier han. Han legger til at det ble mye gjensidig beundring på messen, noe som førte til god kontakt med andre utstillere.

Også IBM bidro selv på markedsføringssiden. De sendte ut 6500 invitasjoner, men vet ennå ikke hvor mange av disse som dukket opp.

- Foreløpig er det for tidlig å si noe om hva vi får igjen fra å være på messen, sier Otto Solberg i IBM. Hos IBM vil de se an konseptet og programmet for neste år, før de tar stilling til om de skal delta eller ei.

Utstillernes generelle inntrykk er at årets messe må betraktes som en innkjøringsfase, og at den fortjener en sjanse til.

Et lite, men tydeligvis ikke ubetydelig irritasjonsmoment, var mangelen på reklameplakater på utsiden av InfoRama-bygget.

- Ingen plakater som fortalte omverdenen at det foregikk en Internet World-messe er veldig skuffende. De bør være på plass neste år, mener flere utstillere.

Til toppen