Denne IT-bedriften har ikke kontor­lokaler. – Vi jobber på en moderne måte

Er åpent kontorlandskap bra eller dårlig – og skal man ha faste plasser eller ikke? For de ansatte i Cloudway er spørsmålet helt irrelevant – de har valgt å droppe kontorlokalene helt.

Jan Ketil Skanke (til venstre) og Ståle Hansen i Cloudway.
Jan Ketil Skanke (til venstre) og Ståle Hansen i Cloudway. (Foto: Kurt Lekanger)

Er åpent kontorlandskap bra eller dårlig – og skal man ha faste plasser eller ikke? For de ansatte i Cloudway er spørsmålet helt irrelevant – de har valgt å droppe kontorlokalene helt.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Da digi.no ville møte gründerne i IT-selskapet Cloudway hadde vi først tenkt å reise opp til dem. Det skulle imidlertid vise seg å være vanskelig – de har nemlig ingen fysiske lokaler, og mener det er helt unødvendig i 2019.

– Det å reise inn til jobb for å sitte og jobbe, det mener vi er gammeldags. Vi er tilhenger av at jobb er jobb, og ikke et sted – og det er egentlig det som er grunntanken bak hele selskapet, sier Ståle Hansen, grunnlegger og administrerende direktør i Cloudway AS.

Hansen startet selskapet i desember 2016, etter å ha jobbet som administrerende direktør i Advania – og før det Knowledge Factory. 

– Jeg fant ut hva jeg ville gjøre. Jeg ville jobbe med det jeg kaller «high end consulting», veldig flinke folk som kan veldig mye og som har «passion» for sin teknologi. Jeg visste ikke hva jeg gikk til, men fikk med meg Jan Ketil Skanke. 

Skanke ble med på laget som partner og COO (chief operating officer. Red. anm) sommeren 2017. Etter hvert har Cloudway-teamet blitt utvidet ytterligere, og selskapet er nå sju ansatte som sitter i fire ulike land. I tillegg til Norge har selskapet også ansatte i Sverige, Irland og USA. Og ingen av dem har kontorplass – men det mener altså de to gründerne ikke er nødvendig. 

– Vi mener vi jobber på en moderne måte. Vi jobber med sky og med kompetanse, og bruker den teknologien vi implementer selv. Da har vi hjemmekontor, eller så jobber vi hos kunder eller er på reise, sier Jan Ketil Skanke.

Alle ansatte har Microsoft-titler

Cloudway har spesialisert seg på rådgivning innenfor Microsoft-baserte løsninger, og samtlige ansatte kan smykke seg med tittelen «Microsoft Most Valuable Professional» (MVP). Dette er ingen sertifisering, men en utmerkelse Microsoft gir til teknologieksperter årlig som deler kunnskap med andre i Microsoft-miljøet gjennom blant annet å holde foredrag, blogge eller delta i ulike fora. 

– Det er et influenserprogram, men hvor vi har direktekontakt med produktgruppene i Microsoft i Seattle. Vi kan blant annet gi feedback og få en større forståelse for hvorfor Microsoft gjør som de gjør, forteller Hansen.

Kontakten går typisk på at man har en vei inn til Microsoft via mailinglister, og man har også jevnlige videomøter for å høre hva som kommer og samtidig gi tilbakemeldinger med hva de ser ute hos kunder.

Det er ikke noe krav om at man skal være MVP for å jobbe i Cloudway, men selskapet ser etter folk som brenner spesielt for det de holder på med. Og da er det gjerne såkalte «tankeledere» de ser etter – folk som brenner for teknologi så mye at de blogger om det, holder foredrag og er synlige.

Les også

Sjefen sjøl, Ståle Hansen, har også tittelen «Microsoft Regional Director». Ut fra tittelen skulle man kanskje tro han var ansatt i Microsoft, men tittelen er i likhet med MVP en utmerkelse Microsoft tildeler personer som i stor grad er med på å spre kunnskap om Microsoft-teknologi. En Microsoft Regional Director mottar ikke lønn fra Microsoft, men fungerer som ubetalte rådgivere der Microsoft har knyttet til seg totalt rundt 170 «tankeledere» verden over som har direkte kontakt med toppledelsen i Microsoft – inkludert Satya Nadella og hans lederteam.

Mange av de ansatte er foredragsholdere som brukes mye av både Microsoft og andre. I forbindelse med Microsofts store Ignite-konferanse i Orlando denne uken står tre av Cloudways sju ansatte på scenen – og samtlige i selskapet er til stede blant annet for å stå på stand sammen med Microsoft.

Bygger opp de ansatte som merkevare

Det å promotere de ansatte i selskapet, og ikke nødvendigvis selve selskapet, er noe Hansen legger vekt på. I stedet for å ansette flest mulig, ønsker de heller å ha team bestående av personer som er kjent for å ha spisskompetanse.  

– Det første du ser på hjemmesiden vår er de sju som jobber hos oss. Det er bevisst – der er folkene som er i front. Det er gjennom folkene vi bygger Cloudway, ikke Cloudway som bygger folkene, sier Skanke.  

Hansen legger til at selv om de ansatte sitter på ulike kanter av verden, så er det viktig for dem at de skal jobbe som ett team. Poenget med å rekruttere folk andre steder i verden, er ikke for å ekspandere ut i verden med selskapet. Det er Cloudway for små til, sier Hansen. 

– Vi går ikke etter kunder, men etter de beste folkene. Noen av de vi har ansatt er folk vi har sett snakke om ulike temaer på sosiale medier, og som vi kanskje kjenner perifert – og så tar kontakt med. 

Les også

Det kan ofte være personer som ikke nødvendigvis er i jobbsøkemodus, men enkeltpersoner de ønsker å knytte til seg. 

– Hvordan lett eller vanskelig er det egentlig å få tak i folk?

– Det er kjempevanskelig. Vi har innsett at vi ikke kan finne folk i Oslo. Gjør vi det er det selvfølgelig kjempebra – men det viktigste er personen. Det er vi som eier selskapet, vi er konsulenter alle sammen og er hands on, men vi kan velge hvordan vi vil drive selskapet. Vi behøver ikke ha som mål at vi for eksempel skal ha 10 prosent vekst. Når vi budsjetterer for året, budsjetterer vi med de folkene vi har – og hva vi må gjøre for å gå i pluss, sier Hansen.

– Det er ikke noe mål i seg selv å gå med voldsomme overskudd, men vi setter minstemål som er gjennomførbare for alle i selskapet. Men ligger vi i nærheten av det, eller under, da er det alle mann på dekk for å få opp omsetningen.

Regnskapstallene viser at selskapet absolutt går bra – med en god omsetningsvekst hvert år siden oppstarten. Alle ansatte har fastlønn, med det Hansen omtaler som en god bonusavtale på 10 prosent av alt man fakturerer over et visst nivå. 

Hansen forteller at en viktig faktor når han skulle starte firmaet var at han kunne støtte seg på sin kone, Julia Hansen, som driver eget regnskapsbyrå. 

Les også

– Hun er vår styreleder og finansielle rådgiver som sørger for at økonomien er gjort riktig, at vi overholder alle frister, får hyppige gode rapporter og kan fokusere på det vi er gode på. Uten henne kunne ikke jeg ha fokusert så mye på kunnskap, salg og markedsføring, sier Hansen.

Han mener kona er en viktig brikke i suksessen så langt, ettersom hun hjelper til med å tolke norske regler, og også når selskapet involverer ressurser fra Irland, Sverige og USA.

– Hyppige og riktige rapporter hjelper selskapet til å justere kursen ukentlig.

Bistår i sammenslåingen mellom Difi og Altinn

– Er det bare Microsoft-teknologi dere jobber med? Mange av kundene deres bruker vel en miks av løsninger fra ulike produsenter?

– Der vi gjør selve implementasjonsjobben, er det på Microsoft-plattformen. Men vi er ofte involvert med å integrere det vi gjør med andre løsninger, sier Skanke. Han forteller at de holder seg til det de kan, selv om de gjerne beveger seg litt utenfor komfortsonen. 

Selskapet har mange prosjekter på gang, og har vunnet flere minianbud, blant annet ett med nye Lillestrøm kommune som blir resultatet av sammenslåingen av Fet, Skedsmo og Sørum. Der har Cloudway jobbet med blant annet rådgivning innenfor Microsoft 365 og migrering til nye løsninger. I tillegg er Cloudway også involvert i forbindelse med sammenslåingen av Difi og Altinn til det nye digitaliseringsdirektoratet. 

Felles for mange av prosjektene Cloudway går inn i, er at det er miljøer som har kompetente IT-avdelinger, men hvor man trenger det lille ekstra med spisskompetanse. De trenger kanskje noen som kan komme inn og gi råd om hvilke løsninger og teknologivalg som er best å bruke i det gitte tilfellet, hvilke verktøy man bør velge, og så videre. Så gjør gjerne kunden mye av jobben selv.

Les også

– Men vi har også gjort mye hands on-implementering og migrering. Det er en type prosjekter som passer oss veldig bra, hvor vi kan komme inn med spisskompetansen – men hvor fremdriften ikke er avhengig av oss, sier Hansen. – Vi gjør også workshops, og hjelper kunder med kompetanseheving. 

Da vi spør hvem som er de største konkurrentene, får vi til svar at de ikke har konkurrenter – men bare samarbeidspartnere. Selskapet er også underleverandør til flere konsulentselskaper.

– Om vi samarbeider med den ene eller andre partneren eller konsulenthuset, så er det helt greit – så lenge vi får jobbe med det vi er gode på. Vi trenger ikke å konkurrere, det er nok mat til alle, avslutter Hansen.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen