TELEKOM

IP-telefoni med litt ekstra for småbedrifter

Oyatel-sjef Fredrik G. Haare har en ny vri for å trekke småbedrifter over på IP-telefoni.

20. juni 2007 - 07:23

Selv om det i dag er godt over 400.000 privatkunder på IP-telefoni, er det i høyden bare en prosent av småbedrifter som har tatt den nye teknologien i bruk.

Bedriftene, som er kritisk avhengig av summetonen, har sittet og ventet på at teknologien skal komme seg gjennom barnesykdommene og den tidlig fase.

Først nå, tre år etter at de første private husstander startet å ta IP-telefoni i bruk, ser Oyatel-sjef Fredrik Haare en gryende bevegelse i markedet.

I samarbeid med CRM-leverandøren 24SevenOffice, vil Oyatel tilby webbaserte forretningssystemer til både etablerte og nye kunder.

Det hele begynte med at 24SevenOffice selv ble IP-telefonikunde hos Oyatel.

– Fordelen er at vi kan tilby bedrifter både CRM-løsning, IP-telefoni og support i én og samme løsning på én faktura, forteller Haare til digi.no.

Dermed kan kundene ringe direkte fra 24SevenOffice forretningssystem med kun ett tastetrykk, hente frem historikk, statistikker og en rekke andre funksjoner som gjør arbeidsdagen enklere.

IP-løsningen gjør det også mulig å sjekke antall telefoner en selger har gjort per dag til kunder.

– Det er en utmerket måte å måle effektiviteten på, smiler Haare.

Han vil ikke ut med antall kunder, men tror på en sterk vekst ettersom dette markedet fortsatt bare er i startgropa. Haare mener det er realistisk at en bedrift kan spare mellom 30 til 60 prosent av kostnadene ved å gå over på IP-telefoni.

Tall innhentet hos Post- og teletilsynet viser at det i tredje kvartal 2006 bare 1.700 av landets 750.000 bedrifter med mellom 1 og 100 ansatte som bruker IP-telefoni.

Det er små og mellomstore bedrifter med opptil 100 ansatte Oyatel vil satse på, og etablerte kunder til 24SevenOffice er en naturlig kundegruppe for IP-telefonileverandøren. 50 prosent av kundene kommer fra 24SevenOffice.

Haare kjenner til at det fortsatt er 50.000 analoge hussentraler ute i bedriftene. Disse vil gjerne Oyatel ha under sine vinger.

– Vi har en liten boks vi kobler til eksisterende hussentraler slik at den kjører IP- trafikk istedenfor ISDN- trafikk, framholder Haare.

Prisen er 200 kroner per bruker for å komme i gang, og deretter 49 kroner i abonnement per bruker i måneden.

Til sammenligning kan det fort koste en halv million for en ny hussentral for en større bedrift, hevder Haare.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.