IT-sikkerhet for tungt for vanlige brukerne

Vanlige brukere klarer ikke å verne seg. Internett-leverandørene må tyngre på banen, mener Per Morten Hoff, sjef i bransjeforeningen IKT-Norge.

3. juni 2004 - 08:34

Etter de siste årenes mange og store virusangrep har trolig de fleste bedrifter fått orden på sin IT-sikkerhet. Mange bransjefolk mener de fleste virus og andre angrep kommer fra privat-kunder.

Dette er både et problem for den enkelte kunde og for alle andre som er knyttet til Internett. Med en kraftig PC som ofte står på hele døgnet og en bredbåndslinje er en privatbrukere like farlig som en bedrift, men ofte mye dårligere sikret.

I dag er store antall slike maskiner smittet og sprer mengder med virus og ormer. I tillegg overtar hackere kontrollen på mange slike maskiner og bruker dem til blant annet DOS-angrep.

En svenske undersøkelsen i desember i fjor viser at en tredjedel (34 prosent) av svenske Internett-brukere mangler virusbeskyttelse og bare en av tre som har brannvegg.

- Vi har ikke tilsvarende undersøkelser i Norge, men det er ingen faktorer eller årsaker som tilsier at situasjonen er annerledes i Norge enn i Sverige, sier Steinar Wigtil, utviklingssjef i det norske sikkerhetsselskapet Norman, til digi.no.

- Tallene er trolig enda høyere, for mange vet ikke og svarer nok ja i stedet for å innrømme uvitenhet eller manglende kunnskaper, mener han.

Wigtil påpeker at alle sikkerhetsproblemene de siste årene har fått de større bedriftene til å fokusere på sikkerhet. Men spredningen av Internett og særlig bredbåndslinjer har skapt nye jaktmarker for virusforfatter og hackere.

- Mangelen på sikkerhet hos privatpersoner bidrar tungt til sikkerhetsproblemene på Internett, mente utviklingssjefen.

- De hundretusenvis av usikrede norske maskiner er en trussel mot oss alle. Vi får ikke bremset flommen skikkelig før vi får hjulpet de private brukerne, sier IKT Norge-sjef Per Morten Hoff.

Hoff mener at IT-bransjen snakker til folk som allerede er opptatt av og forstår IT. Vanlige brukere har hverken motivasjon til eller klarer å installere og holde sikkerhetsprogramvare oppdatert.

- Flere Internett-leverandører tilbyr nå virus og spam-vern, men det er ikke nok. Brukerne må også få en brannmur og mer automatiske løsninger. Dette er IT-bransjens ansvar, mener Hoff.

- Vi må ta selvkritikk for å ha lagt for mye vekt på lave pris og for liten på sikkerhet. Sikkerhetstilbudene er ikke alltid er gode nok og de markedsføres ikke godt nok, sier Hoff.

Han mener det bare er Internett-leverandørene som kan bremse sikkerhetproblemene. Disse selskapene har abonnement-avtaler med brukerene som gjør det mulig å levere og ta betalt for kontinuerlig oppdatert sikkerhet.

- Vi trenger programvare som installerer seg sammen med drivere når du blir bredbåndskunde. Etterpå må programvaren oppdatere seg selv automatisk. tillegg trenger vi markedsføring som forteller hva privatkundene utsetter seg selv og andre for dersom de ikke beskytter maskinen din, mener Hoff.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.