Kritisk til norsk IT-bransje

IT-sjef i storkommune er dritt lei norske leverandører: – Jeg mister nattesøvn

Illustrasjonsfoto fra Trondheim sentrum.
Illustrasjonsfoto fra Trondheim sentrum. (Foto: Mariamichelle/Pixaby)
EKSTRA
Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

«Klokka er 03:25. Får ikke sove. Hvorfor? Jo på grunn av bekymringer ift tjenester vi idag kjøper i det såkalte profesjonelle IT markedet. Når det både mangler vilje og evne hos leverandører, er nok tiden for videre out-sourcing over.» 

Slik begynner IT-direktør Bjørn Villa i Trondheim kommune et innlegg på Linkedin etter at han har sett seg lei på norske leverandørens holdninger til kommunale og statlige storkunder. 

Ikke mot enkeltleverandører

Bjørn Villa, IT-sjef i Trondheim kommune.
Bjørn Villa, IT-sjef i Trondheim kommune. Bilde: Pressebilde

«Hadde vi bare vært en mindre organisasjon som kunne kvittet oss med denne typen useriøse aktører raskere så hadde vi gjort det.»

«Dessverre må vi hver dag møte på jobb for å unnskylde oss overfor organisasjonen pga manglende leveranser og kvalitet forøvrig på et nivå som knapt lar seg måle», fortsetter han. 

Villa, som også er professor ved institutt for informasjonssikkerhet og kommunikasjonsteknologi hos NTNU, sier til digi.no at han ikke ønsker å rette kritikk mot enkeltleverandører, men at hans beskrivelser er dekkende for delene av bransjen Trondheim kommune er tett på.

– Som offentlig innkjøper må vi levere tjenester med god kvalitet til god pris. Kanskje har markedet blitt så tøft at leverandørene ikke lenger klarer å levere kvaliteten vi trenger? spør han oppgitt til digi.no.

Budsjett på 100 millioner

Villas inntrykk er at leverandørbransjen har forverret seg kraftig de siste årene. Dette inntrykket har han også fått bekreftet av kolleger i både stat og kommune. 

IT-sjefen forvalter budsjetter på over 100 millioner kroner årlig. Både han og medarbeiderne er lei av å løpe etter leverandørene for å få de til å oppfylle forpliktelsene i kontraktene. 

Kommunens IT-avdeling har i dag ansvaret for at blant annet helsesystemet og opplæring i grunnskolen funger som den skal.  Villa har også ansvaret for at kommunale IKT-løsninger leverer topp ytelse. 

Les også

– Det er artig å harselere med kommunalt ansatte, men uten oss stopper ting opp. Jeg tror ikke leverandørmarkedet tar innover seg hvor viktige disse leveransene er.

– For at kommunene skal fungere, er vi avhengige av at leverandørene leverer. Min mangel på nattesøvn er en direkte konsekvens av at de ikke gjør det. Det er slitsomt for oss å hele tiden følge opp at tjenestetilbudet leveres som lovet, sammenfatter han til digi.no.

IKT-Norge: Trist

Sjef for IKT-Norge, Heidi Austlid mener det er ekkelt at Villa mister nattesøvn av den private delen av norsk IT-bransje. Hun sier det er helt essensielt at leverandørene opprettholder tett dialog med kundene gjennom avtaleperioden.

Administrerende direktør i IKT-Norge, Heidi Arnesen Austlid.
Administrerende direktør i IKT-Norge, Heidi Arnesen Austlid. Foto: Cornelius Poppe, NTB scanpix

IKT-Norge-sjefen mener et vanvittig press på bransjen må ta noe av ansvaret for den nedadgående spiralen Villa beskriver.

– Men det er heftig at en IT-sjef sender ut disse signalene i det offentlig rom. Det må vi selvfølgelig ta alvorlig.

– Jeg er svært nysgjerrig på hvordan vi skal klare å løse disse utfordringene, men jeg har vanskelig for å se for meg at næringen ikke bryr seg om de offentlige kundene sine.

– Jeg vet nemlig at mange av våre medlemmer oppriktig bryr seg, og det er nå langt større modenhet i bransjen enn tidligere. Løsningen på mange av disse problemene er nok mer dialog, sier Austlid til digi.no.

Vil ha dialogmøte

Samtidig klatter digitaliseringen i offentlig sektor på gamle strukturer, argumenterer IKT-Norge-sjefen. Derfor er det viktig å få på plass en felles digitaliseringsstrategi for stat og kommune. Her vil samarbeidet mellom leverandører, kunder og forskning være et viktig virkemiddel, tror Austlid. 

Interesseorganisasjonen, som representerer norsk IT-bransje, er villig til å ta imot Villa og andre offentlige og statlige kunder til et dialogmøte.

Austlid er overbevist om at digitaliseringsminister Nicolai Astrup (H) ville vært villig til å delta på et slikt dialogmøte.

– Kall det gjerne en invitasjon. La oss sette oss ned og snakke om disse tingene. I felleskap skal vi nok klare å løse utfordringene. 

Les også

Villa er også kritisk til det han mener er direkte spekulasjon fra norske IT-leverandørers side.

– For meg er det ganske tydelig at vi periodevis blir nedprioritert. Det har svært uheldige konsekvenser for oss som organisasjon. Jeg tror ikke leverandørene hverken forstår samfunnsoppdraget vårt, eller viktigheten av oppgavene vi skal understøtte.

Bygge opp intern kompetanse?

Villa sier mange av leverandørene til Trondheim kommune nå går en usikker tid i møte.  

Tar ikke kvaliteten på tjenestene seg betraktelig opp, vil kommunen se på nye strategier for å levere på eget samfunnsoppdrag. IT-sjefen mener en mulig løsning vil være å ruste opp det interne kompetansemiljøet enda mer. 

– Kanskje det nå går i den retningen at norske kommuner må gjøre enda mer av jobben selv, fordi leverandørmarkedet har det for travelt? Det er helt greit for oss. Vi er en svært attraktiv arbeidsgiver, og vi har sjeldent problemer med å rekruttere.

Les også

Heidi Austlid i IKT-Norge mener det vil være en dårlig løsning.

Hun er enig i at det er viktig at offentlig sektor har både kompetanse og teknologiforståelse, men er motstander av at stat og kommune skal drive utviklingsarbeidet selv.

– Det handler om et større bilde der offentlig sektor er en svært viktig brikke for å skape vekst i IT-næringen i Norge – de kan ikke samtidig være konkurrenter. Når det offentlige går inn i markedet på den måten, skaper det monopol og mindre innovasjon. Vi er tjent med et marked med fri konkurranse – det er med på å dytte oss i riktig retning, sier hun.

Kommentarer (23)

Kommentarer (23)
Til toppen