Kompetanse i offentlig sektor

IT-sjef er møkk lei overprisede konsulenter: – La dressen henge igjen i skapet, for den betaler vi ikke for lenger

Mener IKT-bransjen ikke forstår behovene i offentlig sektor.

Trondheim sentrum. Illustrasjonsfoto.
Trondheim sentrum. Illustrasjonsfoto. (Foto: Pixabay)

Mener IKT-bransjen ikke forstår behovene i offentlig sektor.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

IT-sjef i stor norsk kommune langer ut mot bransjen etter at IKT-Norge kritiserte offentlig sektor for å by opp lønninger og rekruttere fra konsulentbransjen:

– Nok en gang demonstrerer IKT-Norge særdeles lav forståelse av hvorfor «det offentlige» styrker IT-kompetansen. Enkelt fortalt gjør vi det fordi de «profesjonelle» aktørene leverer for lav kvalitet til for høy pris. Slutt å syt, skjerp dere og kom dere på jobb. Dressen kan godt henge igjen i klesskapet,  for den betaler vi ikke for lenger.

Det skriver IT-sjef, Bjørn Villa, i Trondheim kommune i et innlegg på Linkedin. Han mener kommunen ikke bare kan godta at IKT-Norge maler et bilde av offentlig sektor som den store stygge ulven.

Feige

Kritikken fra Villa kommer etter at IKT-Norge den siste tiden har sett eksempler på at offentlige virksomheter reforhandler avtaler med forventninger om korona-rabatt i tillegg til å drive «aggressiv» rekruttering fra konsulentbransjen.

Bjørn Villa, IT-sjef i Trondheim kommune
Bjørn Villa er IT-sjef i Trondheim kommune. Foto: Pressebilde

IKT-Norges direktør for strategi- og forretningsutvikling, Fredrik Syversen, sa i forrige uke at ingen av de private aktørene ønsket å stå frem fordi de var redd for å få «smekk» etterpå.

– Det er litt trist, vil jeg si. Enten er de feige og tror det blir sånn, eller så har de opplevd at det å komme med kritikk ikke lønner seg når neste kontrakt skal skrives. Etter å ha jobbet i IKT-Norge i 20 år, så er det det siste som er riktig, sa Syversen til digi.no.

Villa, som også er førsteamanuensis ved institutt for informasjonssikkerhet og kommunikasjonsteknologi hos NTNU, mener det er helt naturlig at ansatte i de store konsulentselskapene ser mot offentlig sektor når de velger sin neste arbeidsgiver. 

Les også

– Kjenner oss ikke igjen

– Kritikken fra IKT-Norge føyer seg inn i et mønster som vi har sett gang på gang. De prøver å skape et bilde av at det offentlige er i skarp konkurranse med det private næringslivet. Det kjenner vi oss ikke igjen i, utdyper Villa til digi.no. 

Villa mener at mennesker med attraktiv IT-kompetanse selv velger hvor de ønsker å jobbe, og at kommunen nå opplever at mange tidligere konsulenter ønsker å komme tettere på løsningene de utvikler, ved heller å være ansatt enn innleid. 

IT-sjefen mener IKT-Norge viser at de ikke har forståelse for at IKT-feltet har blitt en del av kjernevirksomheten til stort sett alle offentlige etater i dag når de kritiserer disse flytende overgangene.

– Vi konkurrerer ikke om folk. Vi foretrekkes av kompetente mennesker. Folk må få velge hvor de vil jobbe, og mange føler nok at leverandørene gir ikke nok utvikling i hverdagen. De tar også lite eierskap til oppgavene, og er lite interesse i vårt samfunnsoppdrag, sier Villa til digi.no.

Det som var helt åpenbart at man tjenesteutsatte til konsulentselskapene for ti år siden, er ikke like åpenbart i dag, mener han. 

Tredoblet antall medarbeidere

– IT har blitt en viktig del av alle arbeidsprosesser i offentlig sektor. Da er det normalt at man tar et bedre grep om det selv. Vår opplevelse er at mange av konsulentselskapene hverken forstår eller kjenner oss godt nok. Det gjenspeiler seg i skuffelse etter skuffelse på ulike leveranser, konstaterer Villa.

Siden Villa tok over som IT-sjef i Trondheim kommune har størrelsen på IT-avdelingen blitt tredoblet. Han mener det er helt vesentlig at kommunen selv har fagkunnskap om integrasjon, sikkerhet og utvikling.

Uten det, har de ikke mulighet til styre skuta i ønsket retning, sier han.

Trondheim kommune er selv en stor offentlig innkjøper, og har gjennom årenes løp signert mange kontrakter i hundremillionersklassen med ulike aktører i IT-bransjen. Som en del av den oppgaven, må de forholde seg til et strengt regelverk når de lyser ut disse store jobbene på anbud. 

Fredrik Syversen
Fredrik Syversen er direktør for næringsutvikling i IKT-Norge. Foto: Gorm K. Gaare

Advokatmat

Hvis én detalj i innkjøpsprosessen svikter, er de store aktørene ofte kjappe på ballen med sine advokater for å påpeke feilen, og prøver å sikre seg kontraktene gjennom formaliteter, sier Villa.

Men når kommunen krever av de samme aktørene at konkurranseforpliktelsene oppfylles, er de ikke like opptatt av å overholde avtalene, sammenfatter IT-sjefen.

– Men kanskje det største problemet dreier seg om utvikling i hverdagen og over tid. I mange tilfeller behandles vi som en slags basisinntekt som bare er der. Har faktisk opplevd leverandører si at «det er synd vi må bruke så flinke folk på dere», og når vi krever leveranser i henhold til avtale, så kommer det brev fra advokatene deres.

– Da sier det seg selv at det blir vanskelig å få til et godt samarbeid. Vi er en stor innkjøper av tjenester fra det private næringslivet, og vi kommer nok alltid til å være det, men det offentlige må også få lov til å bygge opp sin egen kompetanse. Det holder ikke i dag å bare ha kompetanse som innkjøpere, sier han.

Fredrik Syversen sier til digi.no at han ikke forstår kritikken fra Villa. IKT-Norge direktøren mener konsulentbransjen består av hardtarbeidende folk som vil det beste for sin virksomhet og samfunnet for øvrig. 

– En karikaturtegning

Syversen sier bransjeorganisasjonen har tett dialog med mange kunder i offentlig sektor, og at bildet Villa maler av de store konsulentselskapene heller er unntaket enn regelen, basert på tilbakemeldingene de har fått.

– Dette er ikke den gjengse oppfatningen, og jeg tror kanskje Bjørn Villa bør se seg selv i speilet. Karikaturtegningen han maler om at konsulentbransjen melker det offentlige er ikke bra for næringen. Dette er hardtarbeidende mennesker som går på jobb for Norge hver eneste dag. 

– Det er klart at bransjen har utfordringer, og vi er definitivt ikke best i alt, men jeg tror de fleste offentlige kunder er enige om at bransjen som helhet leverer rimelig bra, sier Syversen og fortsetter:

– Selv om Villa tar opp noen problemstillinger som sikkert er reelle, mener vi han kommer med ensidig negativ kritikk som bransjen ikke er tjent med. På sikt tror jeg dette kommer til å gjøre det vanskeligere å rekruttere inn i en næring vi alle er helt avhengige av.

Les også

Kommentarer (6)

Kommentarer (6)
Til toppen