Kinesiske giganter valgte Opera

Kineserne foretrekker mobilen som surfekanal, og nå får enda flere den norske nettleseren ferdig installert.

Kinesiske giganter valgte Opera

Kineserne foretrekker mobilen som surfekanal, og nå får enda flere den norske nettleseren ferdig installert.

Opera Software melder i dag at de har skrevet kontrakt om å levere sin mobile nettleser Opera Mini til den kinesiske elektronikkgiganten Haier.

Haier er en av Kinas ledende mobilprodusenter, og samtidig verdens fjerde største produsent av hvitevarer.

Nettleseren fra Opera vil i første rekke leveres ferdig installert på tre av selskapets mobiltelefoner.

Også TCL, en annen størrelse blant Kinesiske merkevareprodusenter, har valgt å gå for Opera Mini. Nettleseren vil bli levert ferdig installert på selskapets kommende A800-modell.

Det kinesiske markedet for mobil tilgang til internett vokser raskt. Kina er nå blant de seks land i verden hvor flest bruker mobiltelefonen for tilgang til internett, ifølge analyseselskapet Bango.

Antallet kinesere som mobilsurfer har vokst til 44 millioner så langt i år, fra 17 millioner ved årsskiftet.

Det gjør at mobiltelefonen er i ferd med å bli den foretrukne kanalen for tilgang til internett i Kina, ifølge forskning fra China Internet Network Information Center (CINIC).

Opera Mini har økt sin brukermasse i Kina med over 700 prosent fra januar i fjor og til nå, skriver selskapet i en pressemelding.

- Kinesiske tjenesteleverandører må levere mer enn bare tilgang til en fullversjon av webben. De må også sørge for at forbrukerne får en så enkel og produktiv opplevelse som mulig. I tillegg må kostnadene holdes på et fornuftig nivå, og inntektene per bruker må opp, sier Asia-sjef James Wei i Opera.

- Opera dekker et kritisk behov i markedet, mener Wei.

I mars i år hadde Opera Mini 44 millioner registrert brukere på verdensbasis, hvorav 11,9 millioner bruker programvaren regelmessig.

    Les også:

Til toppen