Kinesiske giganter valgte Opera

Kineserne foretrekker mobilen som surfekanal, og nå får enda flere den norske nettleseren ferdig installert.

Opera Software melder i dag at de har skrevet kontrakt om å levere sin mobile nettleser Opera Mini til den kinesiske elektronikkgiganten Haier.

Haier er en av Kinas ledende mobilprodusenter, og samtidig verdens fjerde største produsent av hvitevarer.

Nettleseren fra Opera vil i første rekke leveres ferdig installert på tre av selskapets mobiltelefoner.

Også TCL, en annen størrelse blant Kinesiske merkevareprodusenter, har valgt å gå for Opera Mini. Nettleseren vil bli levert ferdig installert på selskapets kommende A800-modell.

Det kinesiske markedet for mobil tilgang til internett vokser raskt. Kina er nå blant de seks land i verden hvor flest bruker mobiltelefonen for tilgang til internett, ifølge analyseselskapet Bango.

Antallet kinesere som mobilsurfer har vokst til 44 millioner så langt i år, fra 17 millioner ved årsskiftet.

Det gjør at mobiltelefonen er i ferd med å bli den foretrukne kanalen for tilgang til internett i Kina, ifølge forskning fra China Internet Network Information Center (CINIC).

Opera Mini har økt sin brukermasse i Kina med over 700 prosent fra januar i fjor og til nå, skriver selskapet i en pressemelding.

- Kinesiske tjenesteleverandører må levere mer enn bare tilgang til en fullversjon av webben. De må også sørge for at forbrukerne får en så enkel og produktiv opplevelse som mulig. I tillegg må kostnadene holdes på et fornuftig nivå, og inntektene per bruker må opp, sier Asia-sjef James Wei i Opera.

- Opera dekker et kritisk behov i markedet, mener Wei.

I mars i år hadde Opera Mini 44 millioner registrert brukere på verdensbasis, hvorav 11,9 millioner bruker programvaren regelmessig.

    Les også:

Til toppen