Kinobilletter på Internett = varmt hvetebrød

Kinogjengerne har kastet seg over mulighetene til å bestille billetter på Internett. - Dette er bare starten, mener Filmweb.

Kinobilletter på Internett selger som varmt hvetebrød på en døgnåpen bensinstasjon. Fjoråret ga en omsetning, over nettet, på 35 millioner kroner. Det ble solgt 435.000 billetter via pek-og-klikk, og på noen kinoer utgjør nettsalget så mye som 15-20 prosent av totalen.

Mange har innsett fordelene ved å bestille billetter over Internett - en får velge sitteplass selv, slipper å hente billettene lenge før kinoen starter, og slipper å stå i kø, om en er så heldig å bruke en kino som har billett-automater utplassert.
- Vi er iferd med å lykkes med å overbevise forbrukerne om at netthandel fungerer, sier Filmweb-sjef Kjell Arne Orseth.


- De nye billettautomatene har sikkert hjulpet, i og med at det har blittt enklere å hente ut billettene enn før. Men dette er bare starten - vi kan se for oss at billetten sitter i kredittkortet, slik at det bare er å dra kortet på tur inn i kinosalen. Eller vi kan legge billetten inn i mobiltelefonen for eksempel, dette er som sagt bare begynnelsen, mener han.

Selskapet solgte altså 435.000 billetter over nettet i år, men sikter adskillig høyere neste år. Da skal de opp i 735.000 billetter, mens det langsiktige målet er å komme opp i ti prosent av det totale billettsalget, noe som betyr at Filmweb mener å kunne selge 1,1 millioner billetter i året - eller mer enn 3000 billetter om dagen - over nettet.

Til toppen