I hva som kan være et signal om at IKT-markedet har nådd bunnen og løfter seg forsiktig, forteller Accenture-sjef Nils Øveraas om en markant bedring.
Dette gjorde den internasjonale konsulentgiganten Accenture i forrige uke. Da fortalte
Accentures finansdirektør at selskapet har sett bedringstegn faktisk helt siden august. Men det er først de to-tre siste månedene kundene har blitt litt mindre forsiktige.
Les også:
- [25.02.2003] Accenture forteller om markedsbedring
Det norske IKT-markedet har vært blant de hardest rammede, og Accenture måtte gjennomføre hele tre runder med nedbemanninger i løpet av 2002. Fra toppen på 1350 ansatte teller i dag staben 960.
Faren for en ny runde er liten, for nå øker den såkalte dekningsgraden, prosenten av arbeidstiden selskapets konsulenter arbeider betalt for kunder.
- Nedbemanningen i desember hjalp naturligvis på dekningsgraden, men den har steget jevnt siden nyttår og er nesten oppe i 80 prosent, forteller Norges-sjef Nils Øveraas til digi.no.
80 prosent er målet til Accenture.
- Du må bruke noe tid på internmøter, opplæring og innsalg. Særlig det siste tar mer tid enn tidligere i gode tider, forteller Øveraas.
Accenture-sjefen forteller at den høyere dekningsgraden ikke bare synes på regnskapene.


- Det har stor betydning for moralen hos de ansatte å få vite at faren nye nedbemanninger er kraftig redusert, sier han til digi.no.
Men han vil ikke kommentere om han tror forbedringen indikerer en generell trend i hele bransjen.
- Vi har jobbet langsiktig mot en rekke mellomstore kontrakter, forteller han.