FORBRUKERTEKNOLOGI

Kodak vil avlive HPs gull-forretning

HP er størst i skriver-markedet og tjener fett på blekkpatroner. Det lover nå Kodak å gjøre noe dramatisk med.

6. feb. 2007 - 08:19

Kodak lanserer i dag en ny serie fotoskrivere til hjemmemarkedet, i Easyshare-familien. Selskapet lover at maskinene – de er kombimodeller som også skanner, kopierer og fakser – skal tilby høykvalitets fargeutskrift samtidig som kostnadene per side halveres i forhold til konkurrentene.

Toppsjef i Kodak, Antonio Perez, lover at de nye modellene vil snu blekkskrivermarkedet opp ned med sin kombinasjon av lave eiekostnader, kvalitet og brukervennlighet. Han bruker uttrykk som «endre spillereglene i bransjen».

– Alt for lenge har folk holdt igjen på sine utskrifter fordi blekket har vært så dyrt. Vårt nye system gir brukerne friheten til å skrive ut dokumenter og fotografier ofte, enkelt og rimelig med en usedvanlig kvalitet som varer livet ut under vanlige hjemmeforhold, sier Perez.

Han viser blant annet til en undersøkelse som tyder på at 70 prosent av alle familier søker å begrense barnas bruk av skriveren fordi blekket er så dyrt.

Kodak skal selge svart blekk til 10 dollar per patron, og en patron med fem farger til 15 dollar, tilsvarende rundt 65 og 100 kroner. Selskapet mener det innebærer at det vil koste ned mot 65 øre å skrive ut et fotografi i formatet 10 x 15 centimeter. Beregninger tyder på at en slik utskrift koster mellom 1,50 og 3,00 kroner på vanlige hjemmeskrivere.

De nye Easyshare-skriverne skal komme på markedet i mars. Den rimeligste modellen, til 150 dollar (rundt 960 kroner), vil kunne skrive bilder direkte fra et digitalt kamera, i opptil 22 fargesider per minutt. To dyrere modeller, til henholdsvis 200 og 300 dollar (1300 og 2000 kroner) har tillegg som fargeskjerm, spor til minnekort, dupleks med mer.

I

følge Wall Street Journal er prisnivået rundt 50 dollar (320 kroner) mer per enhet enn skrivere med tilsvarende egenskaper fra andre leverandører. Dersom Kodaks løfter holder, vil overprisen kunne spares inn i løpet av et par patronbytter.

En foreløpig vurdering fra IDC går ut på at Kodak først og fremst vil appellere til folk som skriver ut svært mange bilder, og at det er innen markedet for fotoutskrift at HP og Epson vil merke presset.

Markedssjef Karl Schwenkmeyer i HP sier til avisa at 90 prosent av alle utskrifter er dokumenter, og at han regner med at kundene ikke vil svikte ham, selv om han erkjenner at prisen på blekkpatroner kan være en utfordring.

Kodaks store ord står i noe kontrast til de beskjedne tall mål selskapet gir uttrykk for.

Philip Faraci som i dag leder Kodaks avdeling for digital bildebehandling – og som tidligere var HPs ansvarlige for blekkskrivere – mener det vil være fantastisk om det greier å nå 1 prosent av markedet – målt i andel utskrevne sider – i løpet av 2007, og at målet er 10 prosent innen 2010.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.