Konkurrenter sammen om IT-rekruttering

Sammen med syv av sine forhandlere, deriblant Merkantildata og Customax, søker dataselskapet Damgaard etter 100 nye medarbeidere.

Sammen med syv av sine forhandlere, deriblant Merkantildata og Customax, søker dataselskapet Damgaard etter 100 nye medarbeidere.

At konkurrerende leverandører på denne måten går sammen er uvanlig i Norge.

Det er Damgaards satsing på virksomhetsstyrings-løsningen Concorde XAL som har ført forhandlerne sammen til en felles utlysning av ledige stillinger.

- Konkurransen om de beste medarbeiderne er tøff. Derfor har vi valgt å gå ut med en stor kampanje for å få tak i mange nye medarbeidere, sier administrerende direktør Tommy Ødegaard i Damgaard.

Kampanjen, som blant annet inkluderer to helsides annonser i Aftenposten er utført av rekrutteringsbedriften U-MAN, som melder om stor pågang av arbeidssøkende.

- Stillingsannonser der et selskap går ut sammen med forhandlere er uvanlig. Det er første gang U-MAN gjør en slik jobb, sier konsulent Ivar Bruvoll i selskapet. Han sier at telefonen har ikke stått stille siden den første annonsen sto i Aftenposten.

- Vi har hatt et vanvittig trøkk, og allerede nå har de første søknadene begynt å komme inn, hevder Brunvoll i en pressemelding.

- Stillingene det søkes etter er alt fra fagkonsulenter og programmerere til økonomisk-administrative personer, opplyser Ødegaard til digi.no. Han legger til at det er et presset marked.

- Mange er ute etter folk med IT-kompetanse, og vi vil med denne kampanjen synliggjøre at vi har et stort faglig miljø, som også skal ekspandere. Det er positivt for gamle, og potensielle nye, medarbeidere å jobbe i medgang, sier han.

Når det gjelder fordelingen av søkerne, er det rekrutteringsfirmaet U-MAN som er ansvarlig for silingen av kandidatene. Ifølge Ødegaard er dette er for å sikre en profesjonell behandling. Det søkes etter ulike stillingskategorier, og søkerne angir selv hvilke stillinger de er interessert i.

Han legger vekt på at dette er en demokratisk måte å velge ut søkere på.

- Har dere brukt andre rekrutteringskanaler enn Aftenposten?

- Vi annonserer også på Internett, gjennom Aftenpostens annonsesatsing FINN, og på vår egen web-side. Dette er for at alt skal kanaliseres i én retning. Hvis det skal administreres på en profesjonell måte, må det ikke sprike slik det sannsynligvis vil gjøre om vi annonserer på mange forskjellige steder, sier Ødegaard.

- Vi overlater alt dette til U-MAN, avslutter han.

Til toppen