De gamle telemonopolene møtes av stadig nye konkurrenter i markedet. Og når konkurrentene gir bort sine produkter, følger de mer tradisjonelle selskapene raskt etter.
British Telecom (BT) forsøker å kopiere Dixons suksess i markedet ved å lansere sin utgave av gratis Internett-aksess. Dixon åpnet i fjor høst tjenesten "Freeserve", som gir kundene gratis tilgang til Internett. Dette ble umiddelbart en suksess med nesten én million kunder, tilsvarende 100.000 for BTs tidligere tilbud for billig Internett-aksess "BT Click+", som nå fases ut til fordel for "BT ClickFree".
"Freeserve" tilbyr - foruten selve aksessen til nettet - gratis e-post, 15 MB hjemmesideplass og gratis innhold, men krever registrering.
BT krever ingen registrering og tilbyr foruten aksess, e-post og muligheter for online shopping. Innholdet på nettstedet skal produseres av Excite U.K., joint venturet mellom Excite Inc. og BT.