FORBRUKERTEKNOLOGI

Kunder raser mot web-butikk

Multicom anklages for å levere defekte PC-er og for å nekte å erstatte skader.

27. juli 2005 - 07:25

digi.no og andre medier har den siste tiden fått henvendelser om betenkelig kundebehandling i nettbutikken Multicom. Frustrerte kunder sier butikken i flere tilfeller har nektet å heve et kjøp selv om det er åpenbare feil på deres produkter.

På www.hardware.no forteller en kunde dette om kjøpet av en bærbar Multicom Elitegroup ECS G553:

  • fra den 26. januar 2005 og til i dag: Touchpad-musen går «berserk» hopper rundt og åpner/lukker programmer
  • 10. februar 2005: Strømkontakten mellom datamaskinen og adapteren løsner.
  • 3. april 2005: Sprekker i rammen til skjermen (koster kunden 850 kroner)
  • 13. juni: Blåskjerm som fører til at datamaskinen ikke får kontakt med HDD
  • Nå: Viften funker ikke lenger og maskinen låser seg.

En annen kunde forteller dette om sitt innkjøp av Elitegroup G556E med 2 Ghz Pentium M, 2 GB RAM og ATi Radeon 9700 128 MB RAM til over 25.000 kroner som daglig leder senere uttaler ikke kan regne med å spille moderne spill på.

Kunden skriver:

«Den bærbare PC-en skulle primært brukes til moderne spill som Splinter Cell – Chaos Theory, Battlefield Vietnam, Thief 3, Hitman 3 og SC -Pandora.

«Jeg var strålende fornøyd et par timer. Da låste den seg, og kom med pipelyder, for så å slå seg av. Helt av, ikke stand by. Ringte Multicom, og fikk snakke med en tekniker. Han lurte på om det kunne være problemer med varmgang så han fikk meg til å skru opp latopen min etter å ha forsikret meg om at det ikke ville gå ut over garantien.

«Dessverre varte ikke dette. Kontaktet Multicom igjen, og det endte med at laptopen min ble sendt til dem for utbedring. Denne utbedringen var heller ikke av varig karakter.

«Nok en gang måtte jeg sende den til Multicom. Jeg besluttet å få hevet kjøpet, men får dette i svar:

«Vi står da overfor et dilemma ved at det ikke er påvist noen mangel ved produktet. Vi betviler ikke at kunden erfarer de problemene han beskriver, men det er svært mye annet dette kan skyldes enn maskinvarefeil. Den mest normale årsaken til slike problemer ligger i inkompatibilitet programmer imellom, avvik i drivere eller rene brukerfeil og programvarekrasj. Slike forhold vil normalt ikke defineres som en mangel ved produktet.

Vi vektlegger i denne forbindelse også at maskinen er levert fra oss uten operativsystem, drivere eller programvare installert. Dette har kunden selv stått for.

Kunden har gjort en test som fremprovoserer problemet.

Men Multicom testet maskinen med 3D Mark 2003 og et stresstestprogram som ikke på noen måte er godt nok for å stresse en maskin på denne måten. I 3D Mark 2003 får maskinen stort sett bare pauser fra hard belasting, og stresstestprogrammet stresser komponentene på en annen måte, mener kunden.

Til tross for åpenbare svakheter, finner kunden det underlig at Mulitcom markedsfører maskinen med «...ytelser i toppklasse».

En annen link som Multicom henviser til på forsiden av sin hjemmeside ( Terningkast 5 på DinSide) blir maskinen (G556E) fremhevet til å passe for spilleglade, «Grafikk og skjermløsning bør dessuten være tiltalende for spilleglade».

Men i den samme testen blir det nevnt at batterilevetidstesten ikke ble fullført på grunn av at maskinen kræsjet underveis.
«PCen ble ustabil og krasjet under batterilevetidstesten, og vi fikk aldri fullført den.»

Nokså oppsiktvekkende skriver Tobias Tangen i brev: «Det er en allmenn kjennsgjerning at tunge 3D spill har problemer med inkompabillitet både i forhold til software og hardware».

- Når det da blir henvist til sannsynlig inkompabillitet som årsak er det noe som skurrer. Er maskinen virkelig inkompatibel mot de store spillvarehusene sine utgivelser, spør kunden oppgitt.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

«I skrivende stund er ingenting avgjort. Multicom står fast ved sin påstand om at en laptop med kundens spesifikasjoner ikke er egnet til spilling.»

Det var ikke mulig for digi.no å få kommentar fra verken daglig leder Tobias Tangen eller teknisk ansvarlig ettersom begge er på ferie, får vi beskjed om fra Multicom.

Ifølge kunden kan konkurrenten Thundra 1557 med 1,7 GHz Pentium M, 512 MB minne og samme skjermkort, ATi Radeon 9700 med 128 MB RAM, helt fint kan kjøre noen av de samme spillene.

TV2 hadde en tilsvarende sak for noen år i TV2 Hjelper deg. Den forteller om en kunde som mottar en splitter ny PC fra Multicom på postkontoret. PC-en viste seg å ikke fungere, og Multicom overlot reparasjonen til kunden. Da han mislyktes nektet de å erstatte noe som helst.

Det viste seg at kjølevifta hadde falt av under transport, og at PC-ens mikroprosessor hadde blitt overopphetet og ødelagt.

Men ifølge Multicom var ikke dette noe problem. Kunden fikk beskjed om å montere ut den ødelagte prosessoren, så skulle de sende meg en ny i posten.

Da kunden monterte den nye prosessoren gjentok feilen seg. Denne gangen returnerte han hele PC-en til Multicom Da han fikk maskinen tilbake fulgte det også med en regning på 1400 kroner.

I et følgebrev fikk kunden vite at han må betale for prosessoren selv, fordi han hadde montert den feil.

Ifølge Forbrukerrådet er denne praksisen lovstridig. Ansvaret for reparasjonen ligger hos Multicom, ikke hos kunden.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra