Lærerne skal fortelle hvor ille fildeling er

Musikkbransjen vil ha lærerne med på laget i kampen mot piratkopiering av musikk.

Norsk musikkbransje utvider sin «Piracy Kills Music»-kampanje til skoleverket, skriver Dagens Næringsliv.

3.000 ungdoms- og videregående skoler skal den nærmeste tiden få tilsendt informasjonsmateriale der det blir forklart hva slags ansvar de har hvis de bedriver ulovlig musikknedlasning.

- Kampanjen handler om å informere de som setter grenser for ungdommene. Skolene må vite at de rett og slett er ansvarlige for bruken av skolens utstyr. Har de ikke rutiner som hindrer ulovlig nedlastning, kan de holdes ansvarlig for det økonomiske tapet rettighetshaverne lider, sier Irina Eidsvold Tøien, juridisk sjef i TONO, til Dagens Næringsliv.

Det vil i praksis si at lærerne blir nødt til å bruke av sin undervisningstid til å forklare elevene hva som er rett og galt innen fildeling.

- Jeg kan ikke tenke meg at musikkindustrien er så dum at den tror det er mulig å lykkes med en strategi som «Piracy Kills Music», sier Hendrik Spilker, mediesosiolog ved NTNU, til Dagens Næringsliv.

Han spekulerer i om å musikkbransjen bruker denne kampanjen som en treneringsstrategi for å kjøpe seg selv litt tid, og for å sikre seg bedre forhandlingskort for en eventuell fremtidig løsning på rettighetsproblemene tilknyttet nedlastning av musikk.

Til toppen