Illustrasjonsfoto.
Illustrasjonsfoto. (Bilde: Colourbox)

Lanserer første mobilabonnement med «fri» databruk

Bergensselskapet Chili mobil satser friskt, men abonnementet er likevel ikke helt uten begrensninger.

I både Danmark, Sverige og Finland har det vært mulig å kjøpe mobilabonnementer uten datakvote, det vil si fri bruk. Det lille mobilselskapet Chili mobil har nå som de første i Norge lansert et fri bruk-abonnement for norske kunder. 

Prisen på et abonnement uten begrensninger i datapakken er 399 kroner i måneden, og da er det heller ingen begrensninger i hastighet. Det står også i vilkårene at abonnementet er til «personlig bruk», og det er for eksempel ikke tillatt å sette SIM-kortet inn i en mobilt bredbåndsruter. Men normal internett-deling fra mobilen skal være greit.

Abonnementet er imidlertid ikke helt uten begrensninger. Chili mobil opererer nemlig med en øvre grense på 1000 GB i måneden, en grense det riktignok skal godt gjøres å nå – selv om man strømmer veldig mye video. Det er også en grense på 12 GB i EU. 

I tillegg kommer abonnementet med gratis bruk av TV 2 Sumo i to måneder. Ønsker man å fortsette med Sumo etter prøveperioden, øker prisen på abonnementet til 489 kroner. 

Bruker Telias nett

Chili mobil bruker Telias nett, og vårt søsternettsted Inside Telecom skriver at Chili som leietaker i Telias mobilnett i prinsippet må betale for trafikk de selv ikke krever betalt for. Det betyr at hvis trafikken tar av, så kan Chili mobil risikere å måtte betale mer til Telia enn det de får inn fra kundene sine. 

En gjennomsnittlig norsk kunde bruker ifølge Chili 4 GB data i måneden, men ifølge Nkom økte mobiltrafikken med rundt 50 prosent i fjor. 

– Det kan godt være at storbrukerne av data er de første som kommer til oss. Men vi tror dette tilbudet har bred appell, og at den jevne forbruker vil sette pris på forutsigbarheten og tryggheten som abonnementet tilbyr, sier Chili-sjefen til Inside Telecom.

Netteier Telia har foreløpig ingen planer om å tilby fri data, men kommunikasjonsrådgiver Kristian K. Fredheim uttaler til Tek.no at de følger med på hva som rører seg i ulike markeder og fortløpende vurderer hva kundene etterspør.

Kommentarer (22)

Kommentarer (22)
Til toppen