BEDRIFTSTEKNOLOGI

Lanserer verktøy for å kvele Facebook-troll

Norske Fanbooster med «trollkontroll».

Fanbooster har utviklet en funksjon som lar Facebook-administratorer håndtere troll.
Fanbooster har utviklet en funksjon som lar Facebook-administratorer håndtere troll. Bilde: Gil, Wikimedia Commons, CC2.0 Generic
2. des. 2015 - 08:07

De som sliter med troll på Facebook-sidene sine, har fått et nytt verktøy.

Norske Fanbooster har lansert en ny funksjon med kjælenavnet «Trollkontroll». Dette er en del av en verktøypakke de tilbyr Facebook-administratorer, kalt Cruice Control, som skal gjøre det enklere å administrere siden.

Fanboosters forretningsidé er å bygge funksjoner på Facebooks API-er, slik at administratorer kan få bedre kontroll på siden, og tilgang til funksjoner som ikke finnes i Facebooks eget kontrollpanel. Den viktigste delen av virksomheten dreier seg om å hjelpe med å styre Facebook-annonsering.

Holder et øye med gjengangere

Trollkontrollen er en funksjon som kanskje mest av alt retter seg mot de som driver kundeservice via Facebook. Tanken bak er å gjøre det enklere for administratorer å fjerne eller besvare innlegg fra personer som stadig ytrer seg negativt på Facebook-siden.

Gjengangere kan merkes, og administratoren vil få beskjed når disse personene er aktive på Facebook-siden. Nøyaktig hva som skjer videre, er opp til administratoren. Det handler ikke nødvendigvis om sensur, men om å bruke tiden sin riktig, skal vi tro markedssjef i Fanbooster, Alexander Grimstad.

– Veldig mye tid går i dag bort i å ta bort innlegg som er upassende. Da er det interessant med en diskusjon om ytringsfrihet og hva som er upassende, men i en god del tilfeller er det veldig opplagt, og i en del av de tilfellene er det gjengangere, og det går på å enkelt kunne sortere ut de gjengangerne slik at du slipper at de støyer ned Facebook-siden med eder og galle, sier Grimstad.

Gi trollene anmerkning

Alexander Grimstad, markedskoordinator i Fanbooster.
Alexander Grimstad, markedssjef i Fanbooster, tror den nye «trollkontrollen» vil bidra til å frigjøre tid for Facebook-administratorer. Bilde: Fanbooster
Personene kan gis en anmerkning, og administratoren kan sette de som har fått en anmerkning inn i et regelsett. Det er forskjellige grader av anmerkning, fra automatisk sletting uten at de blokkeres fra siden, til varsling om at de har kommentert.

Dermed kan sutrekopper håndteres med hard hånd.

– Har du folk som aldri har sagt noe konstruktivt, og bare driver med sjikane på Facebook-siden din, syns i alle fall jeg at det er helt fair å bare autoslette det. Så kan man heller gå inn etterpå og angre slettingen om det var et konstruktivt innlegg likevel.

Han tror administratorer vil klare å bruke verktøyet konstruktivt, og ikke vil bruke til å stenge ute alle som sier noe negativt.

– Poenget med å være på Facebook er å få feedback og skape engasjement. Jeg tror det er få som vil bruke det til å kvele alt. Det vil heller være et bra verktøy mot tidstyver, og vil bidra til mer positive diskusjoner. Om man sletter alt negativt er det gjerne ikke noen vits i å være tilstede i sosiale media uansett.

Kan også brukes til å følge de positive

Grimstad sier at funksjonen like gjerne også kan brukes til å følge ekstra godt opp personer som bidrar positivt på Facebook-siden.

– Mange store merkevarer har gode ambassadører som ikke er betalt, men tar bedriften eller merkevaren i forsvar før man rekker å gjøre det selv. De er det ofte interessant å kunne følge opp på en positiv måte. Her handler det rett og slett om å kunne si «takk», sier Grimstad.

Stormkontroll

De har også utviklet det de kaller en «stormkontroll» som varsler administratoren når det begynner å storme rundt et Facebook-innlegg på siden. Da får administratoren et varsel om dette. Det skal gjøre det lett å få med seg om det plutselig blir stort trøkk rundt et innlegg.

– Det er ikke så mange som har ressurser til å sitte og følge med på dette konstant. Å kunne ha systemer som tar unna dette for deg, og gir et varsel om at du må inn og sjekke, er en smart måte å jobbe på.

Kunden må selv definere hva som er stor trafikk, for eksempel mer enn 15 kommentarer på fem minutter, før et varsel går ut.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.