BEDRIFTSTEKNOLOGI

Larry kan smile bredt

Larry Ellison, toppsjef i Oracle overrasket markedet med svært hyggelige resultater for andre kvartal. Selskapet tjener to milliarder kroner etter å ha solgt for 15,8 milliarder.

Einar Ryvarden
11. des. 1998 - 10:58

- Salget i Norge følger trendene for totaltallene, men vår omsetning vokser enda raskere, sier markedsdirektør Harald Løvvik i Oracle Norge til digi.no. Som mange andre Norges-avdelinger av internasjonale selskaper offentliggjør heller ikke Oracle Norge sine egne kvartalstall.

Etter litt Asia-rusk i maskineriet, er Oracle tilbake på veien og har lagt inn femtegiret. Selskapet tjente to milliarder kroner i andre kvartal, et hopp på 46 prosent sammenliknet med andre kvartal i fjor. Dette er hyggelig når omsetningen bare steg med 27 prosent til 15,8 milliarder kroner.

Amerikanske analytikere mener at det er enkelt for Oracle å skape hyggelige tall fordi andre kvartal i fjor var dårlig. Likevel peker de på at Oracles tall beviser at motoren ikke går på tomgang i database-markedet.

Salg av databaser, som står 70 prosent av Oracles omsetning, har tidligere i år vist klare tegn til metning, men Oracles salg vokste med 25 prosent. Det som trolig får toppsjef Larry Ellison virkelig til å juble er at antall nye kunder har steget med 26 prosent. Tidligere i år har Oracle slitt med en beskjeden vekst, primært hos eksisterende kunder. Fordi markedet ikke vokser så raskt, betyr Oracles tall at selskapet spiser markedsdeler fra andre.

Salget av økonomistyringssystemer og andre applikasjoner vokser enda raskere, nærmere bestemt med 35 prosent. Oracle har meget høye ambisjoner for sin programvaregruppe, som konkurrerer med blant annet SAP, Baan, svenske IFS og norske Agresso. Totalt solgte Oracle applikasjoner og konsulenttjenester for 4,3 milliarder kroner.

I likhet med mange andre programvareselskaper forteller Oracle at Asia-krisen fremdeles er en brems for salget - både lavere omsetning og lavere valutakurser bidrar til å svekke regnskapene. Det blir dog lysere: I forhold til forrige kvartal steg Oracles salg i Asia med syv prosent. Hadde det ikke vært for valuta-effekten, hadde veksten vært på 14 prosent.

Amerikanske analytikere regner med fortsatt akselerasjon for Oracle, særlig på grunn av selskapets lansering av Oracle 8i, som åpner nye muligheter for å lage programvare for Internett.

Oracle 8i overtar oppgaver som operativsystem og annen programvare tidligere utførte, noe som kan redusere utgiftene for brukere.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.