BEDRIFTSTEKNOLOGI

Legger ned iPad-avis

Mediemogul gir opp.

Rupert Murdoch ville gjøre The Daily til en verdensomspenende avisgigant på iPad. Det varte i knapt to år.
Rupert Murdoch ville gjøre The Daily til en verdensomspenende avisgigant på iPad. Det varte i knapt to år. Bilde: Justin Sullivan/Getty Images/All Over Press
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
3. des. 2012 - 15:32

I februar 2011 lanserte Murdoch-eide News Corp. iPad-avisen The Daily, som senere også har er gjort tilgjengelig for flere andre enheter. I dag kunngjorde selskapet at The Daily skal avvikles som en separat publikasjon den 15. desember i år, men varemerket vil leve videre i andre kanaler.

Teknologien, eiendeler og deler av staben vil overføres til The New York Post, som også eies av News Corp.

– Siden lanseringen var The Daily et modig eksperiment innen digital publisering og et forbløffende middel for innovasjon. Dessverre var opplevelsen vår at vi ikke raskt nok kunne finne et stort nok publikum til å overbevise oss om at forretningsmodellen var levedyktig på lang sikt. Derfor vil vi ta det beste av det vi har lært ved The Daily og fordele det på alle våre eiendeler, sier News Corp.-sjef Rupert Murdoch i en pressemelding.

Sjefredaktør i The Daily, Jesse Angelo, vil gå over i en rolle som publisher for The New York Times. Men de fleste av The Dailys omtrent 120 ansatte vil trolig miste jobben.

Ifølge News Corp.-eide AllThingsD kuttet The Daily staben med en tredel også tidligere i år.

Dagen kunngjøring kom sammen med fremleggelsen av planer om store, organisatoriske endringer innen News Corp., som skal gjøres om til et nytt selskap med samme navn.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra