FORBRUKERTEKNOLOGI

Lenovo i strupen på Apple

Sammenligner nettbrett-dominans med IBMs PC-posisjon.

Lenovo vil bli langt mer diffrensiert enn iPad for å møte konkurransen fra Apple.
Lenovo vil bli langt mer diffrensiert enn iPad for å møte konkurransen fra Apple.

Før helgen ble det kjent at Lenovo har lavere omsetning i Kina enn Apple. Riktignok konkurrerer de to selskapene ikke helt på samme premisser, men signalene fra den kinesiske PC-giganten er ikke å ta feil av: De skal slå tilbake.

Ifølge Financial Times så skal Lenovo nå lansere en rekke ulike nettbrett for å konkurrere med Apples ene iPad.

– Vi skal bli den sterkeste spilleren i dette markedet, sier Lenovos toppsjef Yang Yuanquing i en kommentar til avisen.

Apple hentet 3,8 milliarder dollar i omsetning fra kinesiske markeder i forrige kvartal, mens Lenovo kunne melde om en omsetning på 2,8 milliarder dollar på sin hjemmebane.

Lenovo har lansert tre nye nettbrett, basert på både Googles Androiod-operativsystem, og Microsoft Windows. Planen er å ha et bredt spekter nettbrett i porteføljen for å ta kunder blant de lavere inntektsgruppene i Kina.

– Apple dekker bare de øverste inntektsgruppene, med en pris på 500 dollar kan du ikke komme til små byer og tettsteder, med lave inntekter. Jeg sier ikke at vi skal redusere prisene, men snarere er strategien vår å tilby flere kategorier for å dekke flere markedssegmenter, sier Yuanquing.

Lenovo vil bli langt mer diffrensiert enn iPad for å møte konkurransen fra Apple.
Lenovo vil bli langt mer diffrensiert enn iPad for å møte konkurransen fra Apple.

Han sidestiller Apple sin dominerende posisjon i nettbrettmarkedet, som nå er på 70 prosent i store deler av verden, men posisjonen IBM hadde på PCer.

–Apple er veldig sterke, men når IBM skapte PC-markedet var det bare IBM. Ser du på PC-industrien i dag er den veldig differensiert. Jeg tror at det også vil skje med nettbrett, sier Lenovo-toppen.

En aktør som også har forsøkt seg på å konkurrere med Apple om det lukrative nettbrett-markedet er Hewlett-Packard. Deres forsøk endte med at nettbrettene støvet ned i hyllene før selskapet forrige uke besluttet å trekke seg ut av markedet. Riktignok gikk enhetene unna som varmt hvetebrød i helgen, men det skyldes først og fremst massive priskutt.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.