JUSS OG SAMFUNN

Leter febrilsk etter feil i Altinn

- Dette skal egentlig ikke kunne skje.

23. mars 2011 - 09:57

Statens digitale rapporteringsportal, prestisjeløsning og milliardprosjekt sviktet når det gjelder som mest.

På lanseringsdagen for årets selvangivelse gikk Altinn ned for telling, slik den også gjorde på samme tid i fjor.

Etter store problemer med å takle belastningen fra nysgjerrige skattebetalere, ble portalen til slutt skrudd av. Ingen kan foreløpig svare på hva som gikk galt, men havariet undersøkes.

Senere tirsdag kveld var det mulig å sjekke årets skatteoppgjør, selv om nettjenesten var svært treg.

Nå fortsetter problemene på andre dag. Altinn er nede igjen.

Flere hundre tusen nordmenn forsøkte i går å sjekke hvor mye penger de får igjen, eller må betale i baksmell. De fleste ble møtt med feilmelding.

Finner ikke feilen

Altinn skal være dimensjonert for denne belastningen, sa informasjonsansvarlig og redaktør for tjenesten Jørgen Ferkingstad til digi.no i går.

- Svært mange lurer på hva som gikk galt i går. Vet dere mer nå?

- Nei. Leverandørene våre har jobbet på spreng siden i går morges og har ennå ikke greid å finne feilen. Vi kan derfor dessverre ikke åpne løsningen for alle brukerne ennå, da vil det bare krasje som det gjorde i går morges, sier Ferkingstad onsdag morgen.

Ifølge ham skal 60 prosent av befolkningen nå skal kunne komme inn på Altinn. De øvrige blir møtt med meldingen om at portalen «er utilgjengelig». Hvem som kommer inn eller blir avvist er helt tilfeldig.

- Vi beklager det så sterkt vi kan, men kan ikke gi et eksakt tidspunkt for når vi kan åpne for alle. Det er enorm aktivitet for å finne og rette feilen.

Det er Accenture som står for utvikling og applikasjonsforvaltning av Altinn-portalen. Basefarm står for driften av løsningen. Begge er sterkt involvert i å løse floken.

- Det er mange mennesker involvert, men jeg har ikke nøyaktig tall. Det er veldig mange både hos Accenture, Basefarm og hos oss på kundesiden som jobber med dette nå.

- Det verste som kan skje

- Vi er selvfølgelig veldig lei oss. Vi ønsker at flest mulig skal bruke løsningen. Det at vi har så mange brukere er i utgangspunktet veldig positivt. Når løsningen svikter er det det verste som kan skje. Altinn har fungert veldig godt i veldig mange år, og svært mange har vært fornøyd med løsningen, så det er synd slikt skjer, men vi har fullt fokus på å rette og komme i fullt drift igjen.

Altinn-redaktøren bedyrer at portalen ikke bare er dimensjonert for trafikktopper som den de opplever nå, men at den faktisk skal tåle langt større belastning.

- Jeg kan ikke gå inn på detaljer rundt det tekniske, men det en veldig robust løsning. Egentlig skal den kunne takle mye høyere trykk enn dette.

- Altinn er faktisk grundig ytelsestestet. Testene har vist at portalen skal takle mye mer. Dette er rett og slett en feil som har vist seg å være veldig vanskelig å finne, sier Ferkingstad.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

Commodore 64

Hos Brønnøysundregistrene, som har ansvaret for forvaltning av løsningen, har man observert at publikum noe ironisk kommer med uttalelser av typen «kan dere ikke sette inn en Commodore 64 i stedet», forteller Ferkingstad, som mener det tyder på uvitenhet.

- Problemet skyldes ikke at vi ikke har nok kapasitet. Det ligger på et annet nivå. Vi har tatt unna veldig høy trafikk i mange år, nå er det noe annet som har sviktet.

- Kunne dere gjort noe annerledes for å unngå problemene?

- Det kunne vi sikkert, men vi må få analysert hva som har skjedd og finne ut hvorfor dette har skjedd og hva vi evnt kan forbedre for å unngå at dette skjer igjen. Dette er egentlig noe som ikke skulle kunne skje.

digi.no har bedt om en kommentar også fra leverandørene, men de har foreløpig ikke kunnet svare.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.