Drøyt fire år etter at gamle WM-data byttet navn til Logica, skifter selskapet igjen ham. Nå skal de hete CGI. (Bilde: Bloomberg/All Over Press)

Logica bytter navn

Tar konsekvensen av oppkjøpet.

Logica-navnet opphører. Fra og med i dag skal et av Nordens største IT-tjenesteselskaper hete CGI, etter oppkjøpet av det kanadiske selskapet med samme navn i fjor.

Norgesavdelingen på anslagsvis 600 ansatte ble mandag møtt med skilter med ny logo, og de ble påspandert frokost og kake for å markere omleggingen.

- Nå gleder vi oss til å gjøre CGI kjent for nye og eksisterende kunder. Som en del av CGI kombinerer vi lokal kunnskap og global leveransekapasitet, heter det i en pressemelding fra administrerende direktør Gisle M. Eckhoff i CGI Norge.

CGI har ikke noe kjent navn i Norge, da det kanadiske moderskipet aldri før har operert i det norske markedet. Nå går startskuddet for lansering av en flunkende ny merkevareplattform.

- Det er en veldig spennende tid vi går inn i med lansering av ny merkevareplattform. CGI har ikke vært spesielt kjent på det europeiske markedet, sier kommunikasjonssjef Graciella Garmann til digi.no.

Logica og CGI var omtrent jevnbyrdige i størrelse, men også overlappende i tjenestene de leverte, om enn i ulike geografiske markeder. Giganten som samlet fikk en global stab på 72.000 medarbeidere i 40 land oppgir å være verdens femte største uavhengige IT-selskap.

I fjor omsatte de for rundt 10,6 milliarder dollar på blant annet forretningsrådgivning, systemintegrasjon og tjenesteutsetting.

Kuttrunde

Kort tid etter oppkjøpet av Logica ble det klart at CGI gikk til omfattende nedbemanninger. Ved norgesavdelingen ble det varslet at rundt 10 prosent ville miste jobbene sine.

Etter det digi.no erfarer er de ennå ikke ferdige med denne omstillingen.

    Les også:

Til toppen