TELEKOM

Lønnsomt å godta dagbøter på kvart million

Det vil lønne seg for Netcom å nei til myndighetenes krav om priskutt.

24. okt. 2007 - 10:24

Post- og teletilsynet har pålagt Telenor og Netcom å redusere sine termineringsavgifter, men Netcom vil ikke bøye av.

Termineringsavgiften er en pris per minutt som belastes en operatør når en av deres kunder ringer til en kunde i et annet nett.

I dag kan Netcom kreve 91 øre for hvert minutt en Telenor-kunde ringer en av deres abonnenter, mens Telenor kan kreve 65 øre for samtaler som går den andre veien. Teletilsynet har imidlertid pålagt begge operatørene å gradvis senke sine priser ned til 45 øre minuttet i 2010.

Netcom mener det er totalt urettferdig at de må operere med samme termineringsavgift som Telenor, og begrunner det med at en lik termineringspris favoriserer den største aktøren: Hevder tilsynet gir gavepakke til Telenor

- Det er en ren overførsel til Telenor, de får 600 millioner. Det ender helt konkret opp hos Telenor, sa August Baumann, administrerende direktør i Netcom, til digi.no.

Dette provoserte Telenor, som tok kraftig til motmæle: Telenor er lei av å subsidere Netcom.

- Vi kjenner oss ikke igjen i tallene som Netcom opererer med. Det det er snakk om, er at vi slutter å subsidere Netcom. Vi mener at vi og våre kunder i dag subsiderer Netcom med 400 millioner, sa Morten Karlsen Sørby, administrerende direktør i Telenor Norden til digi.no, i august i år.

Nå risikerer Netcom dagbøter på 250.000 kroner, dersom de velger å stå løpet ut og ikke bøye av for teletilsynets krav.

Det blir fort store beløp, men et lite regnestykke viser at Netcom faktisk vil være tjent med å betale dagbøtene i stedenfor å bøye av:

250.000 kroner x 365 dager = 91.250.000 kroner

Et beløp tett under 100 millioner kroner svir for de fleste selskaper, også for Netcom. Rent bedriftsøkonomisk vil det likevel lønne seg for Netcom å betale dagbøtene, dersom deres egne regnestykker om hvor mye de taper på redusert termineringspris stemmer.

Netcom har regnet seg frem til et årlig tap på cirka 800 millioner kroner, dersom teletilsynets pålagte prisreduksjon blir det endelige resultatet.

Teletilsynet har gitt Netcom frist til neste onsdag med å rette seg etter vedtaket, før de iverksetter dagbøtene.

Netcom på sin side har ennå ikke bestemt seg for hva de til slutt velger å gjøre.

- Dette vedtaket svekker vår konkurranse- evne - Vi sitter og tar stilling til hva vi skal gjøre. Saken er like viktig for Netcom som den har vært hele tiden. Dette vedtaket svekker vår konkurranseevne, og det vil være negativt for det norske mobilmarkedet og de norske kundene, sier Øyvind Vederhus, kommunikasjonsrådgiver i Netcom, til digi.no.

Selv om det rent bedriftsøkkonomisk vil lønne seg å ikke bøye av, risikerer Netcom mye negativ oppmerksomhet dersom de fortsetter å trosse teletilsynet. Det vil også kunne påvirke mobiloperatørens regnskaper på sikt.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.