Lycos større enn Yahoo!

Lycos, som snart er på vei inn i Norge, har passert Yahoo! på mars-målingene fra Media Metrix. Over halvparten av amerikanske internettbrukere var innom Lycos Network i løpet av forrige måned.

Nettportalen Lycos har vært høyaktuell den siste tiden gjennom en et mulig kontroversielt oppkjøp fra USA Networks, et omstridt søkeprosjekt med MP3-teknologien i samarbeid med norske Fast og varslet inntreden i Norge.

Majoritetseieren i Lycos, CMGI, har motsatt seg oppkjøpet og over et dusin søksmål fra eksisterende eiere er under oppseiling.

Men all PRen, både positiv og negativ, ser ut til å ha hatt en oppmerksomhetseffekt rundt merkevaren Lycos. De ferskeste tallene fra panelmålerne i Media Metrix viser at 31,9 millioner unike internettbrukere var innom Lycos i løpet av måneden. Yahoo!, som har ligget på toppen lenge, fikk registrert 31,3 millioner i mars, skriver Reuters i dag.

Dette innebærer at 51,8 prosent av amerikanske internettbrukere var innom nettverket til Lycos i mars, mens 50,8 prosent var innom Yahoo!s nettkatalog og søketjeneste. Til sammenlikning hadde portalkonkurrenten Excite Inc. 30,6 prosent av brukerne i forrige måned.

Det er verdt å merke seg at tallene gjelder hele Lycos Network, inkludert de ferskeste oppkjøpene Tripod og Angelfire og Wired Digitals nyhetstjeneste pluss Wired-søkene i HotBot. Til sammenligning har Yahoo! i fem år bygd én merkevare på web og regner ikke de siste oppkjøpene GeoCities og Broadcast.com inn i statistikken.

De siste trafikkmålingene for kvartalet viser også at Yahoo! hadde et gjennomsnitt på 225 millioner sidevisninger per dag, noe som er fire ganger mer enn Lycos. Og Yahoo! tjener penger, det gjør ikke konkurrenten.

Til toppen