FORBRUKERTEKNOLOGI

Målrettet reklame: Anonymisering av smarttelefondata er ikke lenger nok 

– Det er på tide å gjenoppfinne hva anonymisering betyr, sier Yves-Alexandre de Montjoye, som er en av forskerne bak en ny studie om målrettet reklame.

Selv om personalia ikke er med, er det svært lett å identifisere brukere av smarttelefoner, ifølge en ny studie.
Selv om personalia ikke er med, er det svært lett å identifisere brukere av smarttelefoner, ifølge en ny studie. Foto: Terje Pedersen/NTB
26. jan. 2022 - 13:30

Det holder ikke lenger å anonymisere data fra smarttelefonbrukere for å beskytte dem mot målrettet reklame, viser en ny studie.

Store mengder data tas opp fra apper på smarttelefoner fra selskaper som vil utvikle nye produkter, gjøre research eller lage målrettet forbrukerreklame. I EU, EØS og mange andre steder er det krav om at selskaper anonymiserer disse dataene, ofte gjennom å fjerne personalia.

En studie i tidsskriftet Nature Communications hevder at det ikke er tilstrekkelig lenger dersom man ønsker å verne om folks privatliv. Nå kan mennesker identifiseres bare gjennom noen få detaljer om hvordan de kommuniserer i chatteapper som WhatsApp, mener forskerne.

– Det er på tide å gjenoppfinne hva anonymisering betyr, sier Yves-Alexandre de Montjoye, som er en av forskerne bak studien.

Data fra meldinger fra mer enn 40.000 telefonbrukere ble samlet, og forskerne så etter mønstre i interaksjonene. Samme teknikk kan potensielt brukes av aktører med fiendtlige hensikter.

Med bare de direkte kontaktene personen har i datasettet kunne forskerne identifisere personen 15 prosent av gangene. Om man la til ytterligere kontakter mellom disse direkte kontaktene, kunne de identifisere 52 prosent av personene.

Det sitter langt inne for Høyre å ville forby næringer, men i dette tilfellet er det riktig, ifølge Nikolai Astrup.
Les også

Høyre og SV vil forby kryptoutvinning

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.