Oppdatert kl. 20.28: Microsoft meldte klokken 17.05 norsk tid at problemene var over.
Microsoft meldte like over klokken 5 i dag tidlig at brukere av Outlook.com-tjenesten opplever at de verken kan sende, motta eller søke i e-post. Også andre tjenester, som programmeringsgrensesnitt til Calendar-tjenesten og Microsoft Teams kan ifølge Microsoft være berørt.
Snart ni timer senere er problemene ennå ikke løst. I tvitringen nedenfor, som Microsoft kom med i dag tidlig, opplyses det at en nylig endring bidro til problemene.
We’ve confirmed that a recent change is contributing to the cause of impact. We’re working on potential solutions to restore availability of the service. Refer to EX512238 or https://t.co/nEuSQarMf3 for more detailed information.
— Microsoft 365 Status (@MSFT365Status) February 7, 2023
I en tvitring som kom omtrent tre timer senere, opplyses det at problemene ser ut til å være i ferd med å bli løst.
We've applied targeted mitigation to the infrastructure, and early validation indicates recovery. In parallel, we're exploring additional options to provide relief. Please see EX512238 and TM512245 in the admin center for additional details.
— Microsoft 365 Status (@MSFT365Status) February 7, 2023
Ifølge Downdetector kom langt de fleste meldingene om problemer i de første timene etter at de oppstod. Tall spesifikt for Norge viser bare sporadiske rapporter, noe som kan tyde på at problemene ikke har vært like store overalt.
Oppdatert klokken 14.09: Microsoft opplyser at selskapet overvåker tjenestene mens botemidlene får effekt. Infrastruktur som eventuell ikke gir noen respons, blir tatt hånd om gjennom manuelle tiltak.